Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Medierådgivarna: "TV4 bör tänka på sitt varumärke"

Publicerad: 27 Oktober 2010, 13:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Medierådgivarna spår att Big Brother läggs i ungdomskanalen TV400 - och är samtidigt kluvna inför TV4:s köp. ”Programmet i sig signalerar ganska mycket skandal”, säger Carina Andersson, tv-chef på Maxus.


Ämnen i artikeln:

Johnnie ÅkerströmCarina AnderssonOMDMaxusBig BrotherBizkitKanal 5TV4

Som dagensmedia.se tidigare i dag kunde avslöja har TV4-gruppen köpt Big Brother av Endemol. Enligt uppgift har arbetet med produktionen redan inletts.

TV4 vill dock inte avslöja i vilken av sina kanaler som dokusåpan kommer att sändas. Flera medierådgivare gör dock bedömningen att programmet kommer att placeras i ungdomskanalen TV400, där äldre avsnitt av Big Brother tidigare har repriserats.

– Ja det är ju allmänt känt att TV4 har svårt att attrahera unga tittare, så det är klart att de har tankar kring det, säger Carina Andersson, tv-chef Maxus.

Hon poängterar också att köpet av Big Brother inte är okontroversiellt.

– Det är ett väldigt intressant format. Men de måste vara försiktiga, och tänka på sin kanals varumärke. Även om programmet säkert genererar mycket tittande så måste man tänka på vilken effekt det får. För Kanal 5 hade det ju en negativ effekt på varumärket, säger hon och fortsätter:

– TV4 kanske inte går lika långt, och visar lika mycket som femman gjorde, men vid en första anblick funderar man ju.

Bizkits tv-chef, Johnnie Åkerström, tror också att Big Brother kommer att placeras i TV400:

– Om det verkligen är så att Big Brother inte ska placeras i huvudkanalen så är det här en jätteinvestering för TV400. Det blir ett jättelyft för den kanalen och det är nödvändigt. Vill man sälja reklam där måste det hända något för det har stått still en längre tid. Det här är offensivt av TV4.

Hur lätt blir det för TV4 att sälja annonser i anslutning till det här formatet?

– Rent krasst så är ju det svåra att skapa tittarlager. Det blir kanske inte helt lätt att sälja ett huvudsponsorat men de flesta annonsörer är inte så nogräknade varifrån kontakterna kommer.  

Laura Mähler, tv-chef på OMD:

– Förmodligen hamnar det i TV400. Det känns lägligt att för den kanalen att ta nästa steg.

– Det man kan säga är att det här hamnar lite i samma nisch som Kungen av Tylösand eller Paradise Hotel. De formaten har inte varit någon succé om man ser till antalet tv-tittare men däremot drar det mycket trafik till webben. Där kan man se en fördel.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev