Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Medierådgivarna: ”Äntligen”

Publicerad: 2 September 2011, 10:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

MTG:s hopslagning av säljorganisationerna för tv, radio och webb speglar hur många av mediebyråerna redan arbetar. "Det blir kanon", säger Daniel Nellhard, broadcastchef på Carat.


Ämnen i artikeln:

MTGSBSMECCarat

– Från min horisont är det jättebra eftersom det speglar hur vi sen några år tillbaks valt att organisera oss på Mec. Det underlättar vårt arbete, säger Christian Rissel, broadcastchef på Mec.

På Mec arbetar samma team med tv, radio, bio och webb- och mobil-tv.

– Förändringarna är helt i linje med hur vi tycker att det bör se ut och det är bra att det hörsammas även av medieägarna.

Daniel Nellhard, broadcastchef på Carat, som också sedan länge slagit ihop alla etermedier, håller med.

– Det blir kanon. Vi på mediebyråerna är i behov av så snabb och kvalitativ service som möjligt, men ju fler vi behöver ha kontakt med desto sämre blir servicen. Det blir enklare för oss när det räcker med en eller ett par personer, säger han.

Både radio och tv kommer att dra nytta av förändringarna, enligt Daniel Nellhard.

– Jag är helt övertygad om mediekombinationens storhet och tror att fler annonsörerna kommer att använda den.

Johan Eidmann, vd på Bizkit, tycker att sammanslagningen av affärsansvaret för tv, radio och webb är logisk.

– Eftersom kommunikationsprocessen i de flesta fall speglar detta. Det som jag tycker är särskilt spännande är att det här är att det är ett steg närmare kundens affär, säger han.

– Det är bara att lyfta på hatten för TV-kanalerna som på detta sätt tar ett stort steg framåt i värdekedjan. Fattas bara att vi sedan också får en gemensam valuta för detta. Där är vi långt ifrån ännu.

Men, för att det ska fungera krävs utbildning av säljarna.

– De måste få en förståelse för alla medier de ska jobba med och fortsätta att hålla en hög kunskaps- och servicenivå, säger Christian Rissel.

– Det är svårt att vara expert på flera medier och varumärken. Men det funkade för medierådgivarna när vi organiserade om så det ska nog gå bra även för säljarna, säger Daniel Nellhard.

I och med sammanslagningen av säljorganisationerna vill MTG kunna lägga större fokus på sitt lokala sälj, och ge print en hårdare match lokalt.

Även SBS har just sjösatt en ny organisation för att stärka det lokala säljet.

– Radio har alltid varit starkt lokalt men av tv finns mer att önska. Nu stärker tv sin närvaro lokalt och blir en stark konkurrent till print och till TV4 som tidigare varit den enda som verkligen har sålt lokalt. Och vi gillar konkurrens, säger Daniel Nelllhard.

Christian Rissel:

– Det medför möjligheten för annonsörerna att göra spetsigare kampanjer i etermedier lokalt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MTGSBSMECCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.