Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Medieprofessorn slår tillbaka mot Facebook

Publicerad: 8 Oktober 2018, 12:26
Uppdaterad: 9 Oktober 2018, 05:40

Sam Rihani, Sverigechef på Facebook, och Karen Nelson-Field, professor i mediainnovation vid University of Adelaide.

Medieprofessorn Karen Nelson-Field har i en studie bevisat att tv ger mer effekt både kortsiktigt och långsiktigt jämfört med Youtube och Facebook. Nu bemöter hon kritiken som Facebooks Sverigechef Sam Rihani lyfte fram i en artikel i Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

FacebookYoutube

I nummer 15 av Dagens Medias magasin gjordes en djupdykning i en stor forskningsstudie signerad Karen Nelson-Field, professor i mediainnovation vid Adelaide-universitetet i Australien.

Studiens resultat avslöjade något som borde dra till sig annonsöreras intresse - nämligen att tv ger mer effekt både kortsiktigt och långsiktigt, jämfört med sociala medie-jättarna Youtube och Facebook. Det gäller även oavsett om reklamen ses på en pc, via tv-skärm eller i mobilen.

Enkelt förklarat bottnar det i att tv är starkast när det kommer till att vinna människors uppmärksamhet och lyckas få tittarna att över huvud taget se reklamen.

Föga förvånande ställer sig Facebook kritiska till studiens resultat. Facebooks Sverigechef Sam Rihani anser att avsaknaden av targeting inom målgrupperna som deltog i forskningstudien gör dess resultat missvisande, då targeting (målgruppsstyrning) avsevärt förbättrar reklamens inverkan.

— Undersökningen lämnar en hel del öppna svar. Hur såg exempelvis målgrupperna ut? Hur såg mediekonsumtionen ut och hur stora var investeringarna i annonserna? sade han till Dagens Media vid tillfället.

Karen Nelson-Field svarar nu på kritiken i en artikel i Financial Review. Där skriver hon att alla medier har sina nyanser och medhåller att online i dagsläget är bättre när det kommer till targeting.

"I den här studien klädde vi av målgrupperna för att titta på de verkliga skillnaderna över plattformarna. Äpplen med äpplen. På så vis skickades samma test-annonser till stora och slumpmässiga grupper för att förstå de verkliga skillnaderna i hur annonserna presterade".

Sam Rihani lyfter i Dagens Medias artikel fram att det hos Facebook finns möjlighet att styra annonserna genom targeting och menar att det är billigare än att använda sig av tv.

Samtidigt har forskning visat på att targeting kanske inte är så effektivt som man tidigare trott. Visserligen är det effektivt för att kortsiktigt driva försäljning, men det tar budgetandelar från traditionella och breda kampanjer som många gånger ger mer effekt.

— Det finns en generell missuppfattning i branschen att bara för att du annonserar på internet ska du styra på mikroskåpsnivå. Men det går också bra att gå brett på många digitala plattformar, inte minst hos oss, sade Sam Rihani till Dagens Media.

Karen Nelson-Field framhåller i Financial Review att annonsens synlighet har en djupgående inverkan på dess effektivitet, och att hennes studie avslöjat att Facebook levererar "extremt låg" annonssynlighet på alla plattformar i jämförelse med tv. Därför spelar det ingen roll om en annonsör väljer går brett i Facebook.

"Targeting skulle behöva förbättra hur annonserna presterar till i princip ouppnåeliga nivåer för att väga upp bristen på annonssynlighet", skriver hon i artikeln.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FacebookYoutube

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev