Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Medieköpen via mediebyråerna fortsätter backa

Publicerad: 9 april 2013, 06:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:49

Medieinvesteringarna, förmedlade via de svenska mediebyråerna, fortsätter att backa i mars.


De svenska mediebyråerna köpte medieutrymme för 1,1 miljarder kronor under mars i år, vilket är en minskning med 11 procent jämfört med mars i fjol.

Samtliga medier, utom bio och internet, backar.

Printmedierna står för det största tappet, där landsortspress är den största förloraren med ett ras på 33 procent.

Tv backar 8 procent i mars, och 15 procent under hela första kvartalet.

– Mars månad fortsätter som årets första två månader med en bred nedgång. 2012 var dock ett väldigt starkt år och det gör kanske jämförelsen något orättvis. Historiskt sett har få kvartal vart så starka och haft en så hög andel av ett års totala investeringar som just första kvartalet 2012, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

– Jämför man med 2011 är nedgången något mindre och jämfört med 2010 ser vi en tydlig tillväxt. Ett möjligt positivt tecken är att den branta nedgången för tv kanske börjar plana ut då minskningstakten är betydligt mindre i mars än för årets första månader.

Medieinvesteringarna i DR/annonsblad minskade med 21 procent i mars, och med 15 procent under första kvartalet. Även utomhus ökar tappet i mars, där mediet drabbas av en minskning med 12 procent, att jämföra med nästa 10 procent för första kvartalet.

Radio backar med över 19 procent i mars och 6 procent hittills i år.

– Det är fortsatt avvaktande på mediemarknaden och första kvartalet summeras med en nedgång. Än ser vi ingen ljusning för printkategorierna utan nedgången fortsätter i samma takt även i mars och backar kring 20 procent, säger Staffan Slörner i pressmeddelandet.

Internet och sök är de enda mediekategorierna som har visat en stadig tillväxt under första kvartalet i år.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.