Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Medieköpen upp 18 procent

Publicerad: 21 December 2010, 07:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Medieköpen via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 18 procent i november, visar Mediebyråbarometern.


Det betyder att utrymme värt 1,4 miljarder kronor förmedlades under november 2010.

Tv fortsätter att vara motorn i de ökade investeringarna, med en tillväxt på 25 procent. Men Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, lägger in en brasklapp:

– Att mediekategorin tv har högre siffror än normalt denna månad kan bero på att det var fem måndagar i november vilket främst påverkar tv som kategori, säger han i ett pressmeddelande.

Även bio, landsortspress och utomhus tog andelar i november.

Lika bra gick det inte för radio, som är det enda medieslaget förutom "övrigt" som tappar i november. Samtidigt var just november 2009 en stark radiomånad.

– Vi ser att den negativa trenden för mediekategorin radio fortsätter. Dessutom har både kvällspress och internet en relativt blygsam utveckling under november och gick sämre än marknaden, båda går dock fortfarande bättre än marknaden på helåret och är tillsammans med tv och sök de kategorier som utvecklats bäst på helåret, kommenterar Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden, i pressmeddelandet.

Hittills i år har reklamköpen ökat med 18 procent, enligt Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråbarometern november

Mediekategorier som ökar i november 2010:

Bio                                          36 procent

Utomhus/Trafikreklam       27 procent

TV                                           25 procent

Landsortspress                  21 procent

Populärpress                      17 procent

Internet                                 16 procent

Kvällspress                         15 procent

Storstadspress                   14 procent

DR/Annonsblad                  13 procent

Sök                                          7 procent

Fackpress                              7 procent

 

Mediekategorier som minskat i november 2010:

Radio                                   -15 procent

Övrigt                                   -27 procent

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.