Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Medieköpen ökar kraftigt

Publicerad: 1 september 2010, 08:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Reklaminvesteringarna ökade med nästan 10 procent under årets andra kvartal, enligt IRM.


Ämnen i artikeln:

IRMMagnus Anselmmedieinvesteringar

De svenska reklamköpen landade på 8 miljarder kronor under årets andra kvartal. Det innebar ett tillskott på 702 miljoner kronor, eller 9,5 procent, jämfört med motsvarande period i fjol. Sammantaget har reklamköpen ökat med 7 procent under januari-juni i år, enligt färska siffror från IRM.

Tv-investeringarna växte med 19 procent under kvartalet och slutade på en omsättning som översteg den under rekordåret 2008. Det gör också internet, som växte i samma storleksordning. Mediet ökade sin del av mediekakan från nästan 17 procent till drygt 18 procent, vilket är något mer än tv-köpen. Dagspressen tar också andelar av kakan under perioden.

– Den underliggande tillväxten på reklammarknaden slår igenom i form av en kraftfull rekyl under andra kvartalet. Tillväxten inom TV-reklamen är i linje med vår senaste prognos, men att reklamintäkterna skulle öka så mycket i så många olika medier redan andra kvartalet var överraskande, säger IRM:s vd Magnus Anshelm, i ett pressmeddelande.

Morgonpress, kvällspress, gratistidningar och radio visade tvåsiffriga tillväxtsiffror under årets andra kvartal. Bäst gick det för bioreklamen som ökade med 50 procent, dock från betydligt lägre nivåer.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev