Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Medieköpen ner 24 procent

Publicerad: 12 November 2013, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:57

Mest dystert ser det ut för de kommersiella tv-kanalerna – som tappar hela 39 procent under oktober.


Efter en stark uppgång i september backar medieköpen som förmedlats via mediebyråer kraftigt i oktober, enligt Mediebyråbarometern.

Totalt minskar mediaköpen med 24 procent, jämfört med oktober 2012.

– Månaden påverkas i stor utsträckning av kalendereffekter. Färre antal faktureringsdagar och sena kampanjstarter i september påverkar den största mediekategorin tv under månaden, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande. 

Medieinvesteringarna i tv minskade med drygt 39 procent.

– Man bör heller inte glömma att tv-investeringarna slog rekord förra oktober vilket gör att vi jämför med tuffa siffror, säger Staffan Slörner i pressmeddelandet.

Något bättre klarar sig printmedierna.

– Printmedierna tappar mindre än tidigare månader vilket är en något positivare utveckling. Magasin klarar sig absolut bäst med en nedgång på 1,5 procent och dagspress totalt backar med drygt 11 procent, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden i pressmeddelandet.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.