måndag25 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Medieinvesteringarna rasar – tv hårt drabbat

Publicerad: 13 juni 2023, 07:52

”När tv-tittandet sjunker blir trenden med minskande köp av tv-reklam svår att bryta”, Jochum Forsell, senior partner på Hear.

Foto: mikkelwilliam/Getty Images

Majoriteten av mediekategorierna backar, enligt siffror från Mediebyråbarometern. Tv har tappat nära 300 miljoner totalt, jämfört med föregående år.

Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Den ekonomiska svackan fortsätter att visa sig i medieinvesteringarna. Under maj månad backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 8 procent, jämfört med samma period föregående år. Totalt förmedlades drygt 1,3 miljarder kronor.

En majoritet av alla medieslag minskar. Tuffast hade DR/Annonsblad som uppvisade ett tapp på 37,1 procent. Ackumulerat i år har mediekategorin backat med 28,6 procent.

Även tv, dagspress kväll, radio, fackpress, utomhus/trafikreklam, populärpress, dagspress landsort, dagspress storstad och bio tappade under maj månad. Värt att notera är dock att siffrorna för radio samt utomhus/trafikreklam är några av de högst uppmätta – trots tappet.

Online video, sociala medier, online display och sök var de enda mediekategorierna som ökade.

– Tv, den enskilt största mediekategorin, drabbades återigen hårt. Minskningen i maj låg på 17,4 procent och sedan januari har tv tappat 13,5 procent vilket motsvarar närmare 300 miljoner kronor. När tv-tittandet sjunker blir trenden med minskande köp av tv-reklam svår att bryta, Jochum Forsell, senior partner på Hear, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Även massmedier som har rönt framgång under året tappade i maj: radio med 17,7 procent, utomhus/trafikreklam med 11,5 procent. Dock är jämförelsetalen för de båda kategorierna mycket starka från 2022 – i själva verket är noteringarna för maj 2023 några av de starkast uppmätta sedan mätningarna startade för radio och utomhus/trafikreklam.

Källa: Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev