Rörligt
Medieinvesteringarna rasar – tv hårt drabbat
Publicerad: 13 juni 2023, 07:52
”När tv-tittandet sjunker blir trenden med minskande köp av tv-reklam svår att bryta”, Jochum Forsell, senior partner på Hear.
Foto: mikkelwilliam/Getty Images
Majoriteten av mediekategorierna backar, enligt siffror från Mediebyråbarometern. Tv har tappat nära 300 miljoner totalt, jämfört med föregående år.
Den ekonomiska svackan fortsätter att visa sig i medieinvesteringarna. Under maj månad backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 8 procent, jämfört med samma period föregående år. Totalt förmedlades drygt 1,3 miljarder kronor.
En majoritet av alla medieslag minskar. Tuffast hade DR/Annonsblad som uppvisade ett tapp på 37,1 procent. Ackumulerat i år har mediekategorin backat med 28,6 procent.
Även tv, dagspress kväll, radio, fackpress, utomhus/trafikreklam, populärpress, dagspress landsort, dagspress storstad och bio tappade under maj månad. Värt att notera är dock att siffrorna för radio samt utomhus/trafikreklam är några av de högst uppmätta – trots tappet.
Online video, sociala medier, online display och sök var de enda mediekategorierna som ökade.
– Tv, den enskilt största mediekategorin, drabbades återigen hårt. Minskningen i maj låg på 17,4 procent och sedan januari har tv tappat 13,5 procent vilket motsvarar närmare 300 miljoner kronor. När tv-tittandet sjunker blir trenden med minskande köp av tv-reklam svår att bryta, Jochum Forsell, senior partner på Hear, i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Även massmedier som har rönt framgång under året tappade i maj: radio med 17,7 procent, utomhus/trafikreklam med 11,5 procent. Dock är jämförelsetalen för de båda kategorierna mycket starka från 2022 – i själva verket är noteringarna för maj 2023 några av de starkast uppmätta sedan mätningarna startade för radio och utomhus/trafikreklam.
Källa: Mediebyråbarometern