Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Medieinvesteringarna i tv rasar

Publicerad: 14 Oktober 2014, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:26

Medieinvesteringarna, via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte att växa under september – mycket tack vare valet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Ackumulerat hittills i år har medieinvesteringarna, förmedlade via mediebyråerna, vuxit med 2,9 procent, jämfört med samma period förra året.

Också under september månad ökade medieinvesteringarna. Den totala uppgången är 2,8 procent, vilket till viss del kan förklaras av valet.

– Det är uppenbart att riksdagsvalet har påverkat mediespenderingen och medievalen i september. Det finns en hel del avvikelser jämfört med tidigare månader under året. Vad som inte avviker är att mediebyråernas omsättning ökar mellan 2-3 procent varje månad, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

De mediekategorier som gynnades mest av valet var utomhus, bio och landsortspress. Landsortspressen är den enda dagspresskategorin som ökar under september.

Även fackpress går mot strömmen och ökar med 5 procent under september månad. Även radio ökar: med 16 procent. Mest ökar de digitala mediekategoerna internet och sök som båda står för en tillväxt på cirka 25 procent vardera i september, jämfört med samma månad i fjol.

Den största mediekategorin tv är däremot en av förlorarna i september, där investeringarna minskade med drygt 8 procent.

– Kvällspressen, som förväntades öka i september, gör en kraftig minskning på drygt 25 procent. Även om kvällspressen sannolikt får igen delar av dessa pengar digitalt är nu den tryckta tidningen i fritt fall. Tv minskar också kraftigt, ner 57,5 miljoner kronor i september jämfört med samma månad 2013, och det är helt drivet att tittartiden som sjönk -11 procent, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i pressmeddelandet.

Tv klarar inte av att leverera den reklamtid som efterfrågas, menar han. Istället flyter det över stora pengar till webb-tv just nu, och den utvecklingen accelererar.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev