Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Mediehusens jakt på nya intäkter

Publicerad: 16 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Säkrade rättigheter online, branded content och nya synergier inom koncernen. Det är målen när MTG, Schibsted och Bonnier jagar nya intäkter.


Som vd för Eniro drev Tomas Franzén en omställning mot mobilt och digitalt. När han i november gick till Bonnier, från Com Hem, var en del i uppdraget att leda transformationen även där.

Ett viktigt steg i det arbetet är tillsättningen av Anki Ahrnell som ny digitalchef i koncernen, vilket offentliggjordes förra veckan. Ahrnell tar även plats i koncernledning.

Tomas Franzén säger att arbetet med att öka Bonniers uthålliga och digitala intäkter är en ”absolut huvudprioritering för oss de närmaste åren”.

– Det görs dels genom att utveckla våra kärnaffärer och -produkter, dels genom helt nya medieverksamheter som inte har någon koppling till våra befintliga företag och medieslag, inom framför allt affärsområdet Bonnier Growth Media. Sedan kommer vi också sannolikt att se ett antal satsningar där vi drar nytta av de synergier som finns mellan olika bolag inom Bonnier för att skapa nya starka digitala produkter, säger Tomas Franzén.

Men de konkurrerande mediehusen MTG och Schibsted ligger redan före Bonnier i den digitala transformationen, och deras satsningar ser ut att generera nya intäkter, enligt flera experter som Dagens Media talat med.

– MTG är ett extremt diversifierat företag och kommer därför fortsätta växa på gruppnivå, men deras respektive verksamheter har vitt skilda utsikter, säger Stefan Nelson, analytiker på SEB Enskilda.

– Tittar man på fri-tv Skandinavien tror jag att det på kort- och medellång sikt kan bli svårt att kompensera tittartappet, just nu är det linjära tappet så pass brant att det blir svårt att väga upp det med digitala satsningar. Man kanske lyckas hålla omsättningen oförändrad men lyckas inte växa. Däremot tror jag att betal-tv Norden är i en bättre situation, där har man kommit längre i sin digitala transformation, där det har investerats kraftigt i Viaplay. Sen har man även byggt upp ett starkt premium-innehåll just nu, framför allt på sportsidan, säger han.

Utvecklingen i Östeuropa är helt beroende av makroekonomiska faktorer. Där pekar det för tillfället lite uppåt. De mindre satsningarna i Afrika är fortfarande små, men de växer, enligt Nelson. Kraftiga investeringar har förvisso kostat, och den mest intressanta frågan nu är om investeringarna kommer att betala sig.

– Sammantaget tror jag man kommer kunna fortsätta att få omsättningen att växa härifrån medan jag är väldigt tveksam till ifall lönsamheten någonsin kommer tillbaka till historiska nivåer, säger Stefan Nelson.

MTG:s fortsatta fokus ligger på tre områden: digital utveckling, geografisk expansion och innehåll.

– Det senaste vi har gjort är att ingå ett avtal med Disneyägda Maker Studios, världens största Multi Channel Network (MCN), för att inkludera deras innehåll på våra play-tjänster i Skandinavien. Tidigare i år investerade vi i Splay, Sveriges största MCN, vilket gav oss tillgång till 200 Youtubebaserade kreatörer, säger vd Jørgen Madsen Lindeman, och framhåller e-sporttjänsten Viagame, som första veckan i somras hade 600 000 unika besökare.

Förra veckan förlängde koncernen sina Formel 1-rättigheter i Skandinavien och Baltikum.

– Om vi vill vara den ledande leverantören av underhållning så måste vi ha det bästa innehållet. Därför säkrar vi det på lång sikt för alla våra plattformar, och ingår avtal med större flexibilitet. Ett exempel är det senaste avtalet med Sony, där vi kan bestämma hur vi vill använda deras förstklassiga innehåll – oavsett om det är på TV3, Viasat Film, eller Viaplay.

Den geografiska expansionen drivs av betal-tv-operatören Trace – som köptes i våras – och går ”mycket bra”, enligt Madsen Lindema­n. Sommarens etablering i Israel, två nya fri-tv kanaler i Afrika och en musikkanal på portugisiska är exempel på hur MTG vill driva verksamheten.

För ett år sedan lanserade Schibsted, på koncernnivå, en stor global rekryteringskampanj för att få in kompetens till koncernens arbete med digital transformation.

– Det speciella med Schibsted är att värdet på aktiemarknaden ligger i classified media-bolagen, som till exempel Blocket och Leboncoin. Detta är något som vi från aktiemarknadens sida nog tycker är det mest spännande med Schibsted. Positionerna som deras classified media-bolag byggt är enormt starka, säger en analytiker.

Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal konstaterar att den svenska verksamheten uppnått en marknadsledande position och utvecklats till ett ”väl fungerande digitalt ekosystem”.

– På fem år har vår digitala omsättning ökat från runt 30 till 55 procent. Med den ställningen som grund kommer vi under hösten att vidareutveckla vår digitala operation på en rad områden. Bland annat kan jag nämna Blockets satsning på jobb och bostad, och satsningar på finansiella tjänster inom vårt affärsområde Growth, säger han.

Utöver fortsatt satsning på att öka antalet digitala prenumeranter och den starka mobil- och tv-verksamheten kommer Schibsted satsa på branded content.

– Vi kommer också att få se en stor satsning på det i våra mediehus, ett mycket spännande område med stor potential, både ur ett innehållsligt och intäktsmässigt perspektiv.

MTG:s rörelseresultat per segment 2013

Fri-tv Skandinavien: 30 procent

Betal-tv Norden: 28 procent

Fri-tv Tillväxtmarknader: 10 procent

Betal-tv Tillväxtmarknader: 6 procent

Intressebolaget CTC Media: 26 procent

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.