Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Mediebyråerna om TV4:s prishöjning

Publicerad: 9 November 2016, 15:17
Uppdaterad: 9 November 2016, 15:56

På onsdagen meddelade TV4-gruppen att man höjer reklampriserna med i snitt 12 procent inför 2017. ”De försöker tvinga folk att köpa mer specifikt”, säger Martin Andreasson, tv-chef på IUM.


Ämnen i artikeln:

TV4CaratIUM

Prishöjningen på 12 procent är en snitthöjning och kan därför variera. Den gäller inte avod, alltså annonsfinansierad online-tv och det blir inte heller någon förändring för de som köper specifics, alltså på förhand köpa spottar på specifika program.

Dessutom meddelade försäljningsdirektör Malin Häger under onsdagens frukostdragning för mediebyråer och kunder att TV4-gruppen tar bort målgruppen 15-39.

Johan Aleman, tv-chef på Carat:

– Vissa av nyheterna var förväntade. Men jag kan inte låta bli att känna ett uns av bekymmer med tanke på att man helt och hållet tar bort de yngre målgrupperna som redan varit differentierade prismässigt sett. Risken är att de kunder som velat kommunicera med de målgrupperna ser över andra alternativ. Men förmodligen är det här ett medvetet strategiskt val från TV4:s sida – att inte slåss om andelarna av de här målgrupperna. Då tar man i beaktning att volymer flyttas till andra publicister och kanaler. För vi kommer inte kunna köpa äldre målgrupper för att nå de yngre på TV4.

John Aleman är också kritisk mot TV4:s RBS-paket (Sjuan, TV12, TV4 Fakta, TV4 Film, TV4 Guld, TV4 Komedi samt TV4 Sport).

– Det innebär att man köper kontakter eller exponeringar i olika kanaler, men utmaningen är att RBS-produkten är väldigt ihålig just nu, i och med att TV4 är motvilliga att garantera procentandelar. Då blir produkten överflödig eftersom det blir svårt för oss att utvärdera.

John Aleman förtydligar:

– Det blir lite som att köpa en jorden runt-resa i tio dagar och det ingår tre stopp. En dag i Rio de Janeiro, en dag i New York och så åtta dagar i Farsta.

– En annan sak jag gärna hade sett när de gäller pre-specifics är att man skulle inkludera alla kanaler. Jag hade en förhoppning att man skulle kunna utvidga produkten eller få möjlighet att köpa i förtid under en längre tid. Det är de sakerna jag tycker är bekymmersamma. Samtidigt ser det ändå ut som att TV4 gör rätt satsningar på innehåll med egenproducerad drama och sporträttigheter till exempel.

Vad är din kommentar till att de höjer tv-priserna?

– Det har blivit det primära botemedlet som kanalerna använder sig av som förstainstans. Det var ganska förväntat.

Kommer MTG och Discovery följa i samma riktning?

– Jag tror att de har inväntat TV4. Men i mångt och mycket tror jag att de är klara med sina rate cards och att de följer efter TV4.

Martin Andreasson, tv-chef på IUM, är inte heller förvånad över att TV4 höjer priserna. Han tror att det beror på att de vill tvinga fler att köpa specifics.

– Fram tills 2016 har man inte kommit in om inte köpt specifics, men under 2016 har möjligheterna till RBS-köp i TV4 öppnat upp sig. Det vill TV4 nu reglera genom att höja priserna på RBS-köp och därigenom styra över till mer specifika köp eftersom att de då tjänar dubbelt så mycket. Och i nischprodukterna försöker de tvinga folk att köpa en bundlad produkt. Då får de bättre koll och kan sälja mer småkanaler. Förändringarna är egentligen rätt väntade. De har täppt till lite luckor kan man säga.

Vad anser du om att de tar bort den unga målgruppen?

– Det är inte jätteoväntat. Det generella tittande bland 15-24-åringar har rasat de senaste åren. Mediebyråerna har utnyttjat det genom att köpa mycket i den målgruppen där kanalerna inte kan leverera. Då tvingas de skicka ut fler reklamspottar. Det är jättesvårt att leverera kontakter på tv i målgrupper som börjar med 15 och det har varit en jättediskussion med kanalerna. Discovery och MTG vill egentligen inte heller sälja målgrupper som börjar med 15, utan hellre 20, säger Martin Andreasson.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4CaratIUM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev