Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Mediebyråcheferna om TV4:s nedskärningar

Publicerad: 9 April 2014, 11:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:41

Att TV4 lägger ned sina lokalsändningar får ingen större påverkan på de lokala annonsinvesteringarna, uppger de tv-rådgivare som Dagens Media har pratat med.


Ämnen i artikeln:

TV4

TV4 lägger ned 21 lokalredaktioner runt om i landet. Det meddelade företagets ledning tidigare i dag. Casten Almqvist, vd för TV4-Gruppen, tror inte att beslutet kommer att göra någon större skillnad för den lokala annonsförsäljningen.

De mediebyrårådgivare som Dagens Media har pratat med håller med.

Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom, framhåller att den lokala reklamen inte är beroende av lokal-tv. Han tror därför inte att den lokala annonseringen kommer att minska nämnvärt.

– Den lokala annonseringen i TV4 dyker ju upp i de nationella blocken i alla fall som det är nu. När man köper reklam i TV4 så är man med i alla format, så det här påverkar egentligen inte alls utifrån ett annonseringsperspektiv, säger han till Dagens Media.

Patrick Wallin tror inte att TV4 skulle bli mindre attraktiva på de lokala annonsmarknaderna då de lokala nyhetssändningarna, som lokal reklam ofta syns i anslutning till, försvinner.

– Jag har inte koll på alla olika lokala annonsörer men de flesta har nog inte den inställningen. Som lokal annonsör så köper man ett lokalt område och använder sig sedan av TV4. Annonseringen är inte direkt kopplad till innehållet som den lokala konsumenten tittar på. Om den lokala konsumenten tittar på "Gladiatorerna", "Robinson" eller "Let's Dance" samtidigt som en del av breaket är lokalt så hamnar man där ändå, säger Patrick Wallin.

Mikael Ekelöf, vice vd på mediebyrån Starcom, är inne på samma spår.

– Jag tror inte att det kommer att påverka reklamförsäljningen. Det är inte där arbetet ligger. Lokala nyheter i sig har inte så stor attraktionskraft, det är de stora formaten som "Idol" och "Let's Dance" man är ute efter. Det är det de lokala säljarna säljer in, säger han.

Däremot tror Mikael Ekelöf att TV4:s beslut att lägga ner lokalredaktionerna kommer att öppna upp för ökad konkurrens.

– Trovärdigheten som lokal aktör kanske påverkas. Det är svårt att säga nu i vilken utsträckning men har man inte reportrar på plats minskar trovärdigheten. Då kommer kanske de som är bättre på att rapportera lokala nyheter och får starkare fäste.

Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit, är också tveksam till att den lokala annonseringen kommer att påverkas. Han menar däremot att TV4:s produkt i och med nedskärningarna blir något svagare, och att det öppnar upp för ökad konkurrens.

– Det har ju egentligen inte funnits någon direkt koppling mellan lokala sändningar och lokal annonsering. De ligger ju i den vanliga tablån. Någonstans så känns det dock som att varumärket TV4 tappar lite på att inte ha lokala nyheter i sina kanaler. Men då är det mot tittaren som man tappar lite styrka i servicen, säger han till Dagens Media.

Han fortsätter:

– Det kommer säkerligen att påverka litegrann och därmed öppna upp för lokala konkurrenter som får nya säljargument för sina paket.

Johnnie Åkerström förstår TV4:s beslut, men poängterar också riskerna med att försvaga produkten allt för mycket. 

– Jag förstår logiken i det rent affärsmässigt, att det finns pengar att spara för att bättra på vinsten. Risken som jag ser det är att produkten blir lite svagare, och i slutänden är det ju den som man tjänar pengar på, säger han.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.