Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Mediebyråchef: "Helt sanslöst"

Dagensmedia.se har pratat med två medierådgivare om Sverigedemokraternas reklamfilm. Patrick Wallin, tv-chef på mediebyrån Mediacom, tror att vissa annonsörer kommer att vägra att ligga i anslutning till Sverigedemokraternas reklamfilm, om TV4 väljer att sända den.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Martin Schori


Publicerad: 27 Augusti 2010, 08:48
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:58

Ämnen i artikeln:

MediacomSverigedemokraternaMediaedge CIAPatrick WallinDaniel CollinTV4

Dagensmedia.se ber Patrick Wallin, tv-chef på mediebyrån Mediacom, att titta på Sverigedemokraternas reklamfilm. Han reagerar mycket starkt:

– Helt otroligt. Helt sanslöst. Är detta på allvar?, säger han.

Patrick Wallin vill inte ge sig in i en diskussion om TV4:s publiceringsbeslut, men ur ett reklamköparperspektiv konstaterar han:

– Jag gissar att ett par av de annonsörer som jag jobbar med kommer att säga att de inte vill ligga i ett brejk om den där filmen ligger där.

Patrick Wallin fortsätter:

– Jag har vissa annonsörer som har uttryckt att de inte vill finnas i sammanhang med etnisk, religiös eller sexuell diskriminering. Det här skulle, utifrån hur jag bedömer det, ligga väldigt nära den problematiken.

Daniel Collin, vd på MEC.

– Det är en provokativ film. Om jag hade varit ansvarig utgivare på ett media hade jag valt att inte ta in den här. Men jag sätter punkt där.

Han säger att mediebyrån har kontaktat alla sina annonsörer med anledning av valrörelsen.

– Vi vet vilka som inte vill ligga back-to-back med politisk reklam och om de har åsikter om vissa enskilda partier, säger Daniel Collin.

Ungefär hälften tycker inte att det spelar någon roll, säger han.

– De tror att människor kan hålla isär, att det smutsar inte ned varumärket. Andra vill göra en markering, ett avståndstagande.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.