Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Mediebyråchef: "Helt sanslöst"

Publicerad: 27 Augusti 2010, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:58

Dagensmedia.se har pratat med två medierådgivare om Sverigedemokraternas reklamfilm. Patrick Wallin, tv-chef på mediebyrån Mediacom, tror att vissa annonsörer kommer att vägra att ligga i anslutning till Sverigedemokraternas reklamfilm, om TV4 väljer att sända den.


Ämnen i artikeln:

MediacomSverigedemokraternaMediaedge CIAPatrick WallinDaniel CollinTV4

Dagensmedia.se ber Patrick Wallin, tv-chef på mediebyrån Mediacom, att titta på Sverigedemokraternas reklamfilm. Han reagerar mycket starkt:

– Helt otroligt. Helt sanslöst. Är detta på allvar?, säger han.

Patrick Wallin vill inte ge sig in i en diskussion om TV4:s publiceringsbeslut, men ur ett reklamköparperspektiv konstaterar han:

– Jag gissar att ett par av de annonsörer som jag jobbar med kommer att säga att de inte vill ligga i ett brejk om den där filmen ligger där.

Patrick Wallin fortsätter:

– Jag har vissa annonsörer som har uttryckt att de inte vill finnas i sammanhang med etnisk, religiös eller sexuell diskriminering. Det här skulle, utifrån hur jag bedömer det, ligga väldigt nära den problematiken.

Daniel Collin, vd på MEC.

– Det är en provokativ film. Om jag hade varit ansvarig utgivare på ett media hade jag valt att inte ta in den här. Men jag sätter punkt där.

Han säger att mediebyrån har kontaktat alla sina annonsörer med anledning av valrörelsen.

– Vi vet vilka som inte vill ligga back-to-back med politisk reklam och om de har åsikter om vissa enskilda partier, säger Daniel Collin.

Ungefär hälften tycker inte att det spelar någon roll, säger han.

– De tror att människor kan hålla isär, att det smutsar inte ned varumärket. Andra vill göra en markering, ett avståndstagande.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev