Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Mediebyråbarometern: Medieköpen upp 26 procent

Publicerad: 16 November 2010, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Alla medieslag ökade under oktober månad. Det visar Mediebyråbarometern, som speglar annonsinvesteringarna via mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan SlörnerMediebyråbarometern

Under oktober förmedlade Sveriges Mediebyråers medlemmar medieköp för totalt 1,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 26 procent jämfört med förgående år.

Helårets sammanlagda investeringar, för perioden januari till och med oktober, ligger 18 procent högre än samma period 2009.

Den starka efterfrågan i tv, som Dagens Media flitigt har rapporterat om under 2010, syns även i mediebyråbarometern.

TV ökade med hela 44 procent i oktober, jämfört med samma månad förra året.

Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, lägger dock in en bransklapp.

– Oktober månads positiva utveckling för mediekategorin TV kan delvis förklaras av en periodiserings-effekt eftersom september visade jämförelsevis låga resultat, säger han i ett pressmeddelande.

 

Samtliga mediekategorier ökade i oktober 2010, enligt Mediebyråbaromtetern:

 

TV                                                    44 procent

Bio                                                    35 procent

Landsortspress                             26 procent

Utomhus/Trafikreklam                 23 procent

Kvällspress                                  18 procent

Fackpress                                       18 procent

Storstadspress                              16 procent

Populärpress                                 14 procent

Internet                                            13 procent

Sök                                                   12 procent

Radio                                                 8 procent

Övrigt                                                  5 procent

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev