Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Mediebyråbarometern: köpen ökar 36 procent

Publicerad: 15 Februari 2011, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Reklamköpen via mediebyråerna rekordökar. Det visar mediebyråbarometern för januari.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan SlörnerMediebyråbarometern

Mediebyråbarometern, som mäter medieköpen via mediebyråerna, visar på en kickstart för annonsåret 2011.

Ökningen jämfört med januari 2010 skrivs till 36,5 procent.

Bakom den kraftiga ökningen ligger bland annat prisökningar.

– Såväl utomhus som tv-kategoriernas positiva utveckling kan till viss del förklaras av att båda kategorierna har ökad efterfrågan samtidigt som priserna höjts. Eftersom fler annonsörer än vanligt tecknat årsavtal redan i januari, istället för mars, påverkar det till viss del siffrorna redan nu, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Radio , dr, tv och utomhus är medierna som står för de största ökningarna. Mediebyråernas radioköp ska enligt Mediebyråbarometern ha ökat med hela 87 procent.

– Ökningen för mediekategorin radio är inte primärt en effekt av ökat pris utan snarare en periodiseringseffekt eller en effekt av att 2010 var ett sämre år för radio. Det medför att en enskild månads resultat är svårt att titta på för att ge en fingervisning för den fortsatta utvecklingen, säger Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden, i ett pressmeddelande.

Totalt landande den förmedlade volymen på 913 miljoner kronor. Samma siffra under januari 2010 var 669 miljoner kronor.

En del av den kraftiga ökningen förklaras även av att januari månad bestod av fem bokningsmåndagar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.