Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Mediavision: Tv omsätter 21 miljarder

Publicerad: 28 Januari 2013, 12:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:58

Den svenska tv-marknaden beräknas omsätta 21 miljarder kronor i år. Detta enligt en rapport från Mediavision.


Ämnen i artikeln:

Mediavision

Trots lågkonjunkturen är det, enligt rapporten, ett styrkebesked för tv. Betal-tv, tv-annonsering och public service beräknas alltså nå en intäkt på 21 miljarder kronor i år. 2011 omsatte tv-marknaden 20 miljarder kronor.

Annons- och betalintäkterna från nättjänster som Netflix, HBO Nordic och Filmnet beräknas landa på 800 miljoner kronor. Och trots en snabb ökning är det enbart knappt 4 procent av den totala tv-marknadens värde.

– Den svenska tv-marknaden kan beskrivas som välmående, trots lågkonjunktur och stora förändringar i konsumentbeteende. Det bådar gått också inför kommande förändringar inom TV- industrin. En av de stora utmaningarna för etablerade aktörer är att bibehålla lönsamheten i verksamheten, samtidigt som bolagen måste fortsätta utveckla nya tjänster i konkurrens med stora internationella aktörer, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev