Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Mediavision: "Traditionell betal-tv pressas"

Publicerad: 5 Maj 2017, 09:59
Uppdaterad: 5 Maj 2017, 10:00

Webb-tv driver tillväxten på tv-marknaden, enligt en rapport från Mediavision.


Ämnen i artikeln:

Mediavision

Totalt omsatte den svenska tv-marknaden 22,5 miljarder kronor 2016, enligt rapporten. Det är en tillväxt på 5 procent jämfört med 2016.

Tillväxten drivs helt av internetdistribuerad tv – både annonsfinansierad webb-tv och streamingtjänster – som ökar reklamintäkterna med 15 procent till 3,5 miljarder kronor. Det innebär därmed att traditionell tv tappar intäkter och minskar för tredje året i rad.

Mediavision bedömer att internetdistribuerad tv kommer att öka med 25 procent under 2017.

”Streamingmarknaden drivs av att allt fler konsumenter skaffar dessa tjänster och att många dessutom väljer att ha flera abonnemang. Detta innebär dock att de traditionella betal-tv-tjänsterna pressas, i synnerhet av de globala aktörerna. Netflix är utan jämförelse störst aktör på svensk betal-TV-marknad idag, räknat i antal kunder”, skriver Mediavision i rapporten.

Men Mediavision tror även på en tillväxt för traditionell tv i år:

”Annonsörernas efterfrågan förväntas vara så pass hög att TV-kanalerna till och med kan se fram emot en viss ökning av intäkterna 2017. Genom att höja reklampriserna kan bolagen kompensera för minskat tittande.”

Mediavision har analyserat den svenska tv-marknaden sedan år 2000.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev