Mediavision: Streaming i Sverige växer ordentligt

2018-05-08 16:29  
foto: mediavision

Nya rekord för webb-tv i Sverige konstateras under årets första kvartal, visar Mediavisions rapport. Såväl tittande som köp av betalda streamingtjänster når sina högsta nivåer hittills. För första gången har också lokala tjänster har tagit in på Youtube och Netflix.

Mediavision publicerade idag första kvartalets analys av den svenska digitala Tv-marknaden. Huvudresultaten under första kvartalet visar att konsumtionen av digitala Tv-tjänster fortsätter att öka kraftigt.

I gruppen 15-74 år tittar hälften på webb-tv med en daglig räckvidd på 48 procent – en ny rekordnotering och en tillväxt på tio procent jämfört motsvarande kvartal i fjol. Bland 15-54-åringar hamnar den dagliga räckvidden på 60 procent.

Ytterligare ett rekord sattes för betalda streamingtjänster, det vill säga tjänster så som Netflix och Viaplay. De finns numera i nästan hälften av hushållen – där 48 procent har minst ett betalabonnemang. Detta är en uppgång på 19 procent jämfört med första kvartalet 2017.

Bakom den starka tillväxten syns möjligen början på ett nytt mönster, eftersom lokala aktörer för första gången ökar i andelar, både i tittande och i abonnemangsförsäljning, skriver Mediavision i ett pressmeddelande. Fortfarande är Youtube och Netflix störst inom sina respektive marknader, men de lokala bolagen har under första kvartalet stärkts. 

När det gäller tittande växer Discovery starkast. Delvis tack vare OS i Pyeongchang under Q1. Sammantaget mer än fördubblas tittandet för Dplay och Eurosport Player jämfört med i fjol.

Även webb-tv-tittandet på C More ökade ordentligt under första kvartalet.

På abonnemangssidan står Viaplay för en stark tillväxt, men också Dplay Premium och C More går kraftigt framåt i antal kunder.

Sammantaget innebär detta att Netflix ser sin andel minska på betalmarknaden, från 53 till 45 procent – även om Netflix i absoluta tal fortsätter växa.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt