Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Mediavision: Hushållen tecknar fler abonnemang – rekordsiffror för S-SVOD under 2021

Publicerad: 27 januari 2022, 10:51

Foto: IAM-photography

Omsättningen från de fristående SVOD-abonnemangen växte så det knakade i fjol, visar Mediavisions nya siffror. Förklaringen är att publiken är mer benägen att ha fler tjänster än tidigare.


Ämnen i artikeln:

MediavisionHBODisney

Konsult- och analysföretaget Mediavision har sammanfattat helåret 2021 på svensk marknad för rörlig bild. Av siffrorna framgår att omsättningen från antalet fristående betalstreamingabonnemang (S-SVOD) är högre än någonsin, då den landade på närmare 5 miljarder i fjol.

Enligt Mediavsion kan tillväxten i större utsträckning förklaras av att hushållens tjänster ökar i antalet än att nya hushåll tecknar abonnemang.

Den årliga tillväxten på S-SVOD-marknaden har legat på omkring 10 procent sedan 2017. Initialt växte omsättningen som en följd av att fler hittade till marknaden, men i dag är orsaken alltså att publiken är mer benägen att teckna fler abonnemang.

LÄS OCKSÅ: Nya siffror från Mediavision: Så många prenumeranter har HBO Max

Under 2021 abonnerade mer än hälften, cirka 6 av 10, svenska hushåll på en fristående betalstreamingtjänst enligt Mediavisions siffror. Och varje svenskt hushåll har i snitt 2,1 sådana abonnemang.

Men att hushållen i högre grad väljer att teckna fler tjänster, samtidigt som det har börjat priskrigas på marknaden, innebär också att snittutgiften per abonnemang har minskat med 3 procent till 118 svenska kronor i månaden under året.

– Marknaden för fristående SVOD-abonnemang fortsätter att nå en hälsosam tillväxt, även under det mognadspräglade 2021, kommenterar Natalia Borelius, senior analytiker på Mediavision.

Hon framhåller vidare att priskriget drivs av nygamla aktörer som Disney och HBO.

– Detta trots att flera av de större tjänsterna höjt sina priser. Inför 2022 väntar vi en händelserik utveckling i ljuset av pris- och paketeringsstrategier i slaget på den alltmer mättade marknaden.

LÄS OCKSÅ: Toppchefen om HBO Max-lanseringen: ”Sverige rockar”

Om SVOD, S-VOD och B-SVOD

SVOD (Subscription video on demand) är det övergripande begreppet för betalstreamingabonnemang.

 

I begreppet SVOD finns två underkategorier:

S-SVOD (stand alone) och B-SVOD (buy through), där den förra innefattar fristående abonnemang medan abonnemang som betalas via en operatör räknas till den senare.

 

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MediavisionHBODisney

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev