Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Mediavision: Hushåll med sportabonnemang driver intäkterna

Publicerad: 20 oktober 2021, 08:48

Djurgårdens Jesper Löfgren och Elfsborgs Simon Olsson under en fotbollsmatch i Allsvenskan mellan Djurgårdens IF och IF Elfsborg på Tele2 Arena.

Foto: Christine Olsson/TT

Nya siffror från Mediavision visar att hushåll med sportabonnemang betalar betydligt mer än övriga. Totalt står de för närmare 50 procent av de totala konsumentintäkterna, och det trots att gruppen inte ens utgör en tredjedel av alla betal-tv-kunder.


Ämnen i artikeln:

MediavisionSporträttigheterAllsvenskan

De sportintresserade svenska hushållen är mycket betydelsefulla för tv-aktörernas intäkter. Det visar årets nordiska sportanalys från Mediavision.

Totalt betalar i dag 1,2 miljoner hushåll, vilket motsvarar 28 procent, specifikt för sport via tv- eller streamingtjänster. Hushållen där det finns sportintresserade spenderar, enligt siffrorna, dubbelt så mycket pengar som de hushåll som inte specifikt abonnerar på sportpaket – och det trots att gruppen inte ens utgör en tredjedel av alla betal-tv-kunder. Snittet för vad ett sportintresserat hushåll lägger per månad landar på 400 kronor, vilket kan jämföras med 200 kronor i ett ”vanligt” hushåll. 

Den sportintresserade gruppen är inte heller bara beredd att betala mer än övriga hushåll, de är också lojala sina favoritsporter vilket betyder att många skulle följa med rättigheterna om sändningarna rör sig mellan tv-aktörerna.

I Sverige uppger närmare hälften av kunderna att de hade bytt tjänst om någon av de nationella toppligorna i fotboll, Allsvenskan och Superettan, samt Premier League skulle byta hemvist.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev