Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Mediacom-chefen om tv-tappet: "Det är ett elände"

Publicerad: 1 Oktober 2014, 12:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

Tv-krisen är störst i Danmark och Sverige – i Norge och Finland ser det bättre ut. För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna.


Ämnen i artikeln:

Mediacom

Dagens Media har i flera artiklar berättat om krisen för linjär-tv, som har slagit till med full kraft under 2014.

Tittandet krymper, leveranserna till annonsörerna misslyckas, och på internet är konkurrensen tuff från internationella aktörer och piratsajter.

– Det är ett elände. Vi har haft en PUT-utplaning (minskning av totala tv-tittandet) hela året, bortsett från vinter-OS och fotbolls-VM, säger Patrick Wallin.

Han har som tv-specialist hört sedan 1999 att han snart inte kommer att ha kvar sitt jobb.

– Tv ska dö, enligt många. Men de senaste åren har det inte varit några stora förändringar. Tittandet har gått ner med en till tre procent, och något mer i yngre målgrupper. Men i år kom en ganska kraftig smäll, det är en PUT-nedgång som är ganska avsevärd, särskilt i vissa målgrupper.

Mediacom följer löpande tittarutvecklingen i de nordiska länderna. Danmark är det land som först drabbades av en kraftig minskning av tv-publiken.

– Danmark har tappat ganska kraftigt över ett antal år, och förra året med tvåsiffriga procenttal. Danmark kommer visserligen från en högre nivå än vi, men det går raskt nedåt.

Tv-marknaden i Finland  har klarat sig bättre.

– Där tittar man lika mycket på tv som förra året, och året innan.

I Norge är tv-marknaden också hyfsat välmående.

– Det var ganska halvskakigt i Norge i början av året, men inte alls lika illa som i Sverige och Danmark. Sista tiden har PUT-nivån till och med gått upp lite grann i Norge. I augusti ser det bättre ut än förra året, och september ser också starkt ut.

Att Sverige tappar så mycket tror Patrick Wallin till stor del beror på det stora SVOD-utbudet (prenumererad video on demand, exempelvis Netflix, HBO Nordic och Viaplay).

– Tittarna börjar lägga en avsevärd tid på det här. Bland den målgrupp som minskar sitt linjär-tv-tittande mest, 20-39-åringar, uppger nästan 40 procent att de har tillgång till en SVOD-service.

Även AVOD (annonsfinansierad video on demand) tappar tid till SVOD, enligt Patrick Wallin, vilket delvis slår hål på uppfattningen att det är Youtube som tar över.

En annan förklaring till Sveriges tapp är ett flitigt användande av pirattjänster.

– Mediavison hävdar att 25 procent av all streamad trafik är "piracy". Det är brutalt mycket. Lägger du ihop det med SVOD blir det en ordentlig summa tid som tidigare förmodligen har lagts på traditionell tv.

I senaste numret av Dagens Media, som utkom idag, lyfter MTG:s, TV4:s och SBS Discoverys krav på att lagstiftningen i Sverige ska skärpas.

Patrick Wallin är inne på samma linje.

– I Danmark har man varit mer intresserad av att göra det svårare för aktörer med stulet content att sprida denna vidare. I Sverige behövs gissningsvis en annan lagstiftning för att få bukt med problemet.

Patrick Wallin anser också att tv-kanalerna bör skruva på sitt utbud.

– Man kan se att TV4 har klarat sig bättre än konkurrenterna. MTG:s och SBS Discoverys tablåer har under x antal år byggts på amerikanska inköpta serier, även om de även har haft en hel del eget.

– Om man tittar på de målgrupper som nu migrerar så rör det sig om deras ”core target”. De är i en extremt sårbar position när man nu kan se på amerikanska serier när man vill. Tittandet på ”Idol” och ”Let’s dance” klarar sig fortsatt bra.

I Storbritannien investerar tv-kanalerna nu hårt i egenproducerade program. Problemet för de svenska kanalerna är att de inte kan sälja sina program till andra länder på samma sätt som brittiska tv-bolag.

– I Storbritannien har man dels en större bas av tittare, dels möjligheter att exportera sitt innehåll, säger Patrick Wallin.

Läs mer om tv-krisen i senaste numret av Dagens Media, nummer 16, 2014, där vi bland annat fördjupar oss i tittandet på pirattjänster, som tv-bolagens chefer nu vill stoppa med ny lagstiftning.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mediacom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev