Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Medarbetarna uppmanar TV4:s ledning att besinna sig: "Handlar bara om kronor och ören"

Publicerad: 23 April 2014, 06:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

I ett öppet brev uppmanar 151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget att ledningen besinnar sig angående lokal-tv:n.


Ämnen i artikeln:

BonnierTV4

TV4 har sågats rejält för sitt beslut att lägga ner kanalens lokal-tv. Profilerade medarbetare har öppet gått till attack mot ledningen och såväl politiker som företagsledare har riktat kritik mot beslutet.

Inför TV4-gruppens styrelsemöte klockan 15.30 i dag har Nätverket för Lokal-TV, där 151 nuvarande och före detta anställda på TV4 och Nyhetsbolaget ingår, författat ett öppet brev till styrelsen.

Förhoppningen är att styrelsen ska "besinna sig och tänka om" angående nedläggningen av lokal-tv:n.

" TV4 är inte vilket företag som helst. Med stort ansvar och förtroende följer också högre krav. Som ni säkert noterat höjs nu politiska röster för att dra tillbaka de reklamminuter som vi fick tack vare den lokala närvaron och den tydliga satsningen på kvalitetsjournalistik från hela landet.

Sedan chockbeskedet den 9 april har det stormat rejält. Valet att lämna lokala sändningar för lokal publik har långtgående konsekvenser. Det berör långt fler än 140 personer som snart mister sitt nuvarande jobb och sin granskande roll på det lokala planet", skriver Nätverket för Lokal-TV.

TV4:s beslut har som sagt fått hård kritik även utanför TV4. Inte minst på Facebook där grupper som vill förhindra nedläggningen har samlat över 15 000 medlemmar.

" Det som upprör är förstås inte bara ett företags beslut att ändra inriktning, utan den effekt som beslutet har för den lokala demokratin. Det är möjligt att ni inte hade mött sådant hårt motstånd om ni visat röda siffror, men som de flesta känner till har de lokala tv-stationerna i allra högsta grad varit en vinstmaskin för TV4-gruppen på senare år.

TV4 har också getts en särställning av Sveriges politiker, eftersom den lokala närvaron värderats så högt. Det medverkade till att kanalen för ett antal år sedan tilläts utöka sin reklamtid från åtta till tolv minuter".

Den 5 maj ska frågan om minskad reklamtid debatteras i riksdagen och nu varnar Nätverket för Lokal-TV för att svenska politiker kan använda motionen för att påverka TV4.

" En miljard står på spel. Oavsett hur det går för de anställda inom Nyhetsbolaget är vi djupt oroade över vad ett sådant intäktstapp skulle medföra för journalistiken inom TV4 totalt".

Nätverket för Lokal-TV anser också att TV4:s konkurrenter i och med uppsägningarna på Nyhetsbolaget kan bilda sig en starkare position.

"Märkligt vore väl om TV4 som i grunden ändå byggt upp den enorma kompetens under drygt två decennier gav bort hela sitt kunskapskapital till en konkurrent.

Vi ber er därför att besinna er och tänka om. För inte är väl planen att tappa den premiumstatus som TV4 haft gentemot de andra kommersiella kanalerna? Och inte är väl er vilja att montera ner varumärket och på sikt kanske även minska betalningsviljan hos våra annonsörer?", skriver Nätverket.

Jonas Strömberg, reporter på TV4 Trollhättan, är en av de som skrivit under brevet.

– Hoppet är det sista som överger människan. Vi måste tro att vi kan få dem att ändra sig, annars går vi under, säger han till Dagens Media.

Jonas Strömberg beskriver situationen som oerhört stressig för alla journalister på TV4.

– Vi känner att vi har så otroligt mycket kvar att göra i den här branschen. Kan vi bara sitta ner med ledningen och prata om vad vi vi vill göra på sociala medier och de digitala plattformarna där vi egentligen inte är särskilt bra tror vi att vi tillsammans kan göra den här affären ännu bättre, säger han och fortsätter:

– För det är redan en bra affär för TV4, ändå tar man det här beslutet. Det är det som är så jobbigt. Hade det varit rött på den nedersta raden kan man förstå varför man gör något sådant här. Men att bli dragen fram till stupstocken med svarta siffror i ryggen känns väldigt jobbigt.

Vad säger det om TV4:s ledning tycker du?

– Att det bara handlar om kronor och ören. Det finns ingenting som tyder på att man bryr sig om något publicistiskt ansvar som det faktiskt har funnits både inom Bonnier-koncernen och TV4 tidigare, säger Jonas Strömberg och fortsätter:

– Förut var det påtvingat från staten men sedan har man tagit det ansvaret ändå, men nu vänder man det till att allt ska vinstoptimeras in i sista raden. Visst, det kommer man säkert att göra under ett par år men man urholkar samtidigt varumärket på ett obehagligt sätt.

Hur reagerade du när du fick beskedet?

– Jag blev riktigt arg. Nu har det övergått till någon desperat stressituation. Det var 14 dagar sedan vi fick beskedet och jag kan för mitt liv inte förstå att det gått så länge. Hela kroppen arbetar med stressen. Man reagerar på olika sätt men det handlar om att fly eller att slåss och för min del väljer jag att slåss, säger Jonas Strömberg och tillägger:

– Jag är orolig att det har gått prestige i det här för Casten Almqvist. Är det så är det väldigt olyckligt. Vi är en väloljad nyhetsmaskin som också levererar en rejäl vinst till TV4-gruppen. Om det handlar om prestige skulle det göra ännu ondare.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

BonnierTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.