Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

McDonalds och TV4 om "Solsidan"-kritiken

Publicerad: 30 Oktober 2012, 10:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

UPPDATERAD. Håkan Rossberg, konceptchef på TV4, och Håkan Ström, presschef på McDonalds, kommenterar den kritiserade produktplaceringen i "Solsidan".


Ämnen i artikeln:

SolsidanTV4-gruppenTV4

I går skrev dagensmedia.se att "Solsidan" fått motta mycket kritik på grund av den produktplacering som förekommer i serien.

Håkan Rossberg, konceptchef på TV4-gruppen, tycker dock inte att man kan prata om en stark kritik.

– Det förekommer en del synpunkter på den så kallade produktplaceringen men min upplevelse är att det inte har varit någon stark reaktion, utan att de flesta tycker att programmet är kanonbra, säger han.

Han vill dock poängtera att kritiken inte handlar om produktplacering i ordets juridiska betydelse.

– Lejonparten av alla varumärken som visas är inte någon form av produktplacering, utan speglar en miljö. Det övriga är inte produktplaceringar, utan rekvisitasamarbeten, en uppgörelse som produktionsbolaget gör, säger han.

Hur ser ni på den kritik som ändå har framkommit?

– Jag satt och tittade på tredje avsnittet i söndags och tyckte att det var kanonbra. Det var inget som störde mig som tittare. Sedan får vi samla upp de synpunkter vi får in och se vad vi ska göra annorlunda framöver.

Hur ska ni se över detta?

– Vi har ett kontinuerligt arbete där vi ser hur rekvisitasamarbeten och även annat tar sig uttryck i programmen.

Vad innebär kritiken för ett så pass populärt program som "Solsidan"?

– Vi måste alltid lyssna på tittarna, vad de upplever och tycker och tänker, oavsett om det är några få som har inkommit med kritiken eller det gäller stark kritik. Man måste ha taktkänsla. Det är tittarnas dom som blir vår dom.

Hur mycket produktplacering eller rekvisitasamarbeten är för mycket?

– Varje tittare har väl sin gräns. Den avgörande punkten är att vi ska göra program som tittarna gillar. Men Solsidan väcker glädje och skratt och det överskrider mycket annat.

Håkan Ström, tillförordnad presschef på McDonalds, säger att han inte vill kommentera produktplaceringen eller hur kritiken påverkar McDonalds anseende.

- Jag kan konstatera att man skrivit in i manus att personerna som förekommer i serien ska äta på McDonalds i vissa sekvenser. Men jag ger mig inte in i en diskussion kring kritiken över huvud taget, det är vanligt förekommande i svenska folkets vardag att de äter på McDonalds, säger han till dagensmedia.se.

Innebär kritiken att ni kommer att se över era samarbeten i framtiden?

- Vi ser ständigt över hur vi arbetar med vår marknadsföring, men jag är inte säker på att detta ger oss något skäl för det. Det här handlar i huvudsak om att huvudpersonerna enligt manus tar med sig mat hem eller äter på en av våra restauranger.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SolsidanTV4-gruppenTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.