Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Max reklam anmäls – kan inte bevisa att de är bäst

Snabbmatskedjan Max kan omöjligt bevisa att de har "Sveriges godaste hamburgare" anser anmälaren.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 31 Juli 2015, 13:14
Uppdaterad: 13 Juli 2016, 08:55

Ämnen i artikeln:

Max

Max payoff är "Sveriges godaste hamburgare". Efter att en man i Skåne sett snabbmatskedjans reklam på tv med just det budskapet bestämde han sig för att anmäla den till Konsumentverket, skriver Metro.

Anledningen: Max kan omöjligt ha bevis för sitt påstående.

”Detta är ett påstående som inte låter sig bevisas eller styrkas, varför det är otillbörlig marknadsföring. Därför borde Max förbjudas att använda detta påstående”, skriver mannen i sin anmälan, enligt Metro.

Det är inte första gången som Max reklam lett till en anmälan. År 2010 prövade Reklamombudsmannen samma budskap efter en anmälan men kunde konstatera att reklamen inte strider mot gällande regler för reklam och marknadsföring då snabbmatskedjan faktiskt genomför smaktester.

Ämnen i artikeln:

Max

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.