Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Max Lagerbäck lämnar MTG

Han har beskrivit sig själv som en kackerlacka som överlever allt och alla. Men nu, efter 12 år som presschef, har Max Lagerbäck valt att sluta på MTG TV.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Januari 2015, 10:58
Uppdaterad: 11 December 2015, 12:41

Ämnen i artikeln:

MTG TV

– Allt har ett slut, säger Max Lagerbäck till Dagens Media, och fortsätter:

– Efter tolv år som presschef för TV3, TV6, TV8, TV10 och en gång i tiden även för ZTV och Viasat Sport, är det dags att göra något annat. Under dessa år har enbart TV3 haft tre försäljningschefer, sex programchefer, sex vd:ar och åtta marknadschefer. Nu ska en ny säsong lanseras och det är ett lämpligt tillfälle för någon annan att axla ansvaret.

Hur känns det att sluta?

– När jag i februari 2003 ramlade ner i MTG:s magiska kaninhål hoppades jag på två och siktade på fem. Det blev tolv år. Det har varit en mycket underhållande resa fylld av arbete, spektakulära händelser och möten med en lång rad märkliga existenser. Men nu är det dags för mig att lämna den världen och se mig om efter en annan. Det ska bli riktigt spännande.

Vad kommer du att sakna mest?

– De på alla sätt briljanta, om än lätt dysfunktionella, kollegorna på pressavdelningen. Munhuggandet, galghumorn och allas mer eller mindre knäppa infall. Att gå till jobbet har varit som att vara en medlem av Monty Python-gänget. Eller Familjen Addams. Sjukt kul.

Vad kommer du att sakna minst?

– Alla dessa möten som kom och gick, timme efter timme, utan att några som helst beslut av vikt fattades. Inte visste jag att de var livet. Men nu är lyckligtvis den delen av livet över och det är minst sagt befriande.

Du har tidigare liknat dig själv vid en kackerlacka, som överlever alla omorganisationer och chefsförändringar. Hur kommer det sig att du väljer att sluta just nu?

– En klok man på en grannkanal sa nyligen att han inte ville gå baklänges in i framtiden. Jag delar hans känsla. Det fanns en uttalad önskan att jag skulle fortsätta som presschef men samtidigt öppnades en möjlighet att lämna med flaggan i topp. Efter tolv år och 24 säsonger var det ett ganska enkelt val, även om jag så klart kommer att sakna det briljanta gänget på pressavdelningen och hur kul vi hade. 

Handlar det här om att du inte kommer överens med MTG TV:s nya vd Anders Jensen?

– Anders Jensen har ett styvt jobb, en besvärlig ekvation och en svår nöt att knäcka. Jag önskar honom och hela MTG TV ett stort och rungande lycka till. Mellan oss finns inget ont blod. Tvärtom.   

Hur tycker du att MTG TV har förändrats under de 12 år som du jobbat på företaget? Hur mycket av Stenbecks kultur, som präglades av bland annat stark entreprenörsanda, finns kvar inom bolaget?

– MTG TV har i mitt tycke både mognat och, i ärlighetens namn, stelnat. Men det är ett symptom som all kommersiell tv i Sverige uppvisar. Rädslan att göra fel är betydligt större än viljan att ta en risk och göra det annorlunda. Alla kommersiella kanalhus berättar med få undantag likartade historier. De slåss om samma, ofta trötta format och tror att de kan räkna sig fram till en garanterad succé. Den här likriktningen är en tråkig utveckling. Det finns dock undantag, till exempel Viasat Sport som drivs med en brinnande publicistisk passion, ett jävlaranamma och en vilja att vara bäst, vilket inte minst sändningarna från OS visade.

Vilka är de roligaste händelserna som du har varit med om under dina år på MTG?

– Mitt jobb har till största delen varit väldigt kul. Det är därför jag stannat så länge. Och de roliga historierna är många: Min misslyckade äktenskapsrådgivning mellan Anna och Paul Anka, Ellungs ekvation, Schermans födelsedagstårtor, tjafsen med Bagdad-Dan, Plura-penisen, Smurfgate, Korvboken, True Talent-boxen, OS, den spritdränkta Club Goa-flygresan mellan Frankfurt och Mumbai, Posener-breven som ledde till arbetsvägran och höstens pressmässigt fullständigt formidabla framgång för Paradise Hotel. Bara för att nämna några.

Finns det någon rolig MTG-ankedot som du vill berätta?

– En sann historia är den om den höga MTG-chefen som på morgonflyget till London läste en artikel om kossor. Nya vetenskapliga rön visade att kor mjölkade bättre om de fick lyssna på klassisk musik. Hemkommen från London beordrar samma höge chef sin trainee att införskaffa ett gäng bergsprängare och kopiera upp lika många cd-skivor med klassisk musik. Dessa ställdes sedan ut på kontoret och i två-tre dagar gick skivorna med dess elva klassiska låtar varma och på repeat.

– Det visade sig dock att det som effektiviserade mjölkningen av kor fungerade precis tvärtom på människor. Vi blev så irriterade att ett myteri var nära förestående. Projektet avbröts lika hastigt som det påbörjats. Den höga MTG-chefen är idag en ännu högre chef. Någon annanstans.

Vad har varit svårast?

– Att övertyga vissa chefer om att de borde anamma Steve Jobs devis ”think different” har onekligen varit mitt personliga Sisyfosuppdrag.

Vilka program har varit mest spännande att jobba med?

– Det är naturligtvis givande att jobba med program som har en presspotential i flera lager och som ger ett brett utrymme för kreativitet. Men även kriser och framför allt undvikandet av kriser är spännande materia. Att krama pr ur tv-program som uppvisar klara likheter med gråstenar har också, om än kortvarigt, sin tjusning.

Hur har pressarbetet förändrats under dina många år som presschef?

– Arbetet har förändrats gradvis och hela tiden och det är det som gjort det så intressant. Tempot och kraven har ökat och det har blivit oerhört mycket mer fragmentiserat med en uppsjö av onlinemedier, sociala medier, bloggar och streamingtjänster att ta hänsyn till. Dessutom måste man idag räkna med att allt läcker. Hela tiden. Vilket man såklart även kan utnyttja.

Du har ju som sagt jobbat med en uppsjö chefer under åren. Vilka chefer har du lärt dig mest av under din tid på MTG TV?

– Välsignelsen med att ha arbetat på pressavdelningen har till stor del varit att vi har varit autonoma. Så länge vi har levererat har vi fått jobba relativt ostört. Och levererat har vi gjort. Av alla de chefer jag har haft lyfter jag gärna fram tre: Manfred Aronsson för visionerna, Hasse Breitholtz för tilltron till personalen och HC Ejemyr för den gamla tidens oförblommerade MTG-galenskap och jävlaranamma.

MTG TV har i flera års tid haft problem med tittandet på framförallt TV3. Varför har ni inte lyckats få upp tittandet, och vad behöver MTG TV göra för att öka andelarna?

– Satsa på innehållet och våga välja det annorlunda. Verkligheten är full av fascinerande historier som bara väntar på att berättas. Hitta en egen nisch, berätta historierna ingen annan berättar och gör det på ett eget sätt. Idag har tyvärr de kommersiella tv-husen låst sig vid ett gammaldags formattänk, vid en tro på att det finns garanterade succéer och att man kan räkna sig fram till vilka dessa är. Det kan man uppenbarligen inte. Jag betvivlar inte att den nödvändiga kreativiteten finns hos produktionsbolagen men så länge kanalerna inte vill ha deras nytänk så kommer de fortsätta serveras uppvärmd skåpmat. Och då fortsätter tv-tittandet att minska. 

Jag tycker att MTG TV hade en unik chans att surfa på tittarvågen efter vinter-OS ifjol, men att man inte lyckades med det. Varför gick det inte bättre för TV3 efter OS?

– Ibland kan den enklaste sanningen vara den svåraste att komma fram till. Tittarna fanns under OS. Men dagen efter OS hade de försvunnit, trots att vi marknadsfört våra program kors och tvärs och på längden och tvären. Det räckte inte. Programmen höll inte måttet, helt enkelt. Publiken var inte intresserad.

Hur kommer MTG TV:s vårtablå att stå sig i konkurrensen med SBS Discovery, TV4 och SVT?

– Jag hoppas naturligtvis att det kommer gå bra. Det finns några pärlor i vårtablån. ”Mordet” är oerhört stark och välproducerad tv. ”Realitystjärnorna på slottet” och ”Parneviks” har tillsammans med ”Brottskod” och ”Trolljägarna” onekligen potential. Men jag tror att det kommer bli tufft att stå emot TV4:s och SVT:s framfart under våren.

Vad ska du göra nu?

– Nu står jag till arbetsmarknadens förfogande. Blodpuddingen måste ställas på bordet.

Hur ska du ta farväl av dina kollegor?

– Det får bli med ett kort och osentimentalt: Ajöss, och tack för fisken.

Ämnen i artikeln:

MTG TV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.