Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Måttlig ökning av spelreklam i linjär-tv

Publicerad: 8 April 2019, 10:50

Spelbolagen ökar sina investeringar främst i onlinevideo.

UPPDATERAD. Spelbolagens ökning av marknadsföring i linjär-tv är måttlig – det visar MMS-siffror som Dagens Media tagit del av. Den verkliga ökningen sker online.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelMMSUnibet

I en debattartikel som publicerades i måndagens Dagens Industri är cheferna för spelbolagen Kindered, Betsson och Leo Vegas kritiska till att statens eget spelbolag Svenska Spel investerar mer i spelreklam än de privata aktörerna. 

Uppgifterna bygger på en sökning som mediebyrån Bizkit Havas har gjort själva i MMS och handlar om reklam i linjär-tv. 

Nu säger MMS att den totala ökningen av spelreklam i linjär-tv är måttlig Q1 2019 jämfört med samma period i fjol. Den ökar med 5,5 procent.  

Den verkliga ökningen har skett i onlinevideo som ökar med 51 procent från låga nivåer. 

– Den totala ökningen av tv-reklamen hittills i år är relativt måttlig med tanke på de nya tillstånden och att vissa spelbolag breddat sina erbjudanden. Den verkliga ökningen har istället skett för onlinevideo-reklamen, där vissa större aktörer tiodubblat sina reklamköp, säger MMS vd Magnus Anshelm till Dagens Media. 

– Man ska också komma ihåg att det varit ett högt reklamtryck i denna konkurrensintensiva bransch under flera år, säger han. 

MMS siffror visar att för Kindreds del, där Unibet utgör det största varumärket, betyder det en 36-procentig ökning av TRP, det vill säga köpta bruttokontakter, jämfört med Q1 2018 och Q1 2019. Därmed toppar spelbolaget TRP-listan. Tvåa är Svenska Spel, som ökar sin TRP med hela 146 procent och därefter följer Comeon, som ökar TRP med 12 procent.

Tabellen nedan visar topp fem sett till TRP under Q1 2019 jämfört med Q1 2018, samt totalen för samtliga spelbolag som går i linjär-tv, enligt MMS.

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenska SpelMMSUnibet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.