måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Mathias Berg: ”Avgörande att anslagen för produktionsincitamenten ökar”

Publicerad: 29 december 2022, 13:03

Mathias Bergs personliga nyårslöfte är att komma igång med swimrun.

Foto: Gyzele/ Janne Næss

Det kommande året är det avgörande att regeringen börjar titta på frågan om moms på rörlig media, menar TV4:s vd Mathias Berg.

Ämnen i artikeln:

Dagens Medias julenkät 2022Toppnyheter förmiddag

RDM

Redaktionen Dagens Media


Det nalkas årsavslut och Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

– 2022 har varit ett dramatiskt år med flera globala händelser som kommer att påverka och förändra vårt samhälle för lång tid framöver. Under ett sådant år är vår bransch viktigare än någonsin med en bred och oberoende nyhetsbevakning. Jag är givetvis extra stolt över det fina arbete som mina kollegor har gjort och hur hela TV4 fortsätter att samla Sverige i tider av osäkerhet. Att vi dessutom tack vare en framgångsrik digital omställning av vår nyhetsverksamhet, har haft möjligheten att utöka både våra morgonsändningar med fler timmar och eftermiddagssändningar med fler dagar är en utveckling som är positiv både för TV4 och Sverige. Den fria journalistiken som kommersiella mediebolag står för spelar en avgörande roll i demokratin.

– För oss är det också en viktig utveckling att C Mores innehåll flyttar tillbaka till TV4. Det innebär att vi kommer samla Sverige digitalt med eller utan reklam och ta nästa steg i vår förändringsresa när vi nu ökar tempot i digitaliseringen. TV4 har några fantastiska år bakom sig men jag tror att vi har våra bästa framför oss.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Jag brukar undvika nyårslöften. Inte minst med tanke på hur fort förutsättningarna förändras. Men privat och förhoppningsvis oberoende av ränteläge och andra betydligt viktigare frågor, så skulle jag gärna komma igång med swimrun igen efter ett förlorat 2022.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Även 2023 kommer säkerligen att vara ett intensivt år där vi kommer märka av ändrade ekonomiska förutsättningar som ökade räntor innebär. Vilket i sin tur är ett utmärkt läge att vara nära kunden och ta marknadsandelar. Jag ser fram emot en sundare utveckling omkring rättighetspriser och hoppas att regeringen inser att det är rätt tidpunkt att produktionsincitamenten ökar och att regeringen börjar titta på frågan om moms på rörlig media.

LÄS ÄVEN: Mathias Berg ska leda TV4 in i nästa transformation: ”Vi har våra bästa år framför oss” 

 

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev