Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Mäter reklameffekt med ögonrörelser

Publicerad: 2 november 2011, 11:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:52

Svenska Eyetrackshop har tagit fram en metod för att mäta hur folk tittar på reklamfilm. ”Detta kommer bli riktigt stort”, säger grundaren Mathias Plank.


Metoden går ut på att mäta ögonrörelser med hjälp av datorns webbkamera.

– Vi kan mäta effekten på rörlig reklam genom att se vilka delar folk tittar på och hur länge, säger Mathias Plank, grundare och vd på Eyetrackshop, som sedan tidigare mäter ögonrörelser på statisk reklam på webben.

Verktyget lanseras globalt i början av nästa år, men Eyetrackshop har redan testat metoden tillsammans med Youtube och Mediacom.

– Generellt kan man säga att det är överraskande hur kraftfull en preroll är, frekvensen på tittandet var över förväntan, säger Mathias Plank.

Mätningarna genomförs hemma hos deltagarna i Eyetrackshops panel. Standardantalet är 200 personer per test för att kunna dra slutsatser.

– Jag tror att det här kommer att bli riktigt stort. Nu mäter vi Youtube, men vi kommer även kunna mäta hur folk tittar på vanlig tv-reklam, som ju är den största investeringen för de flesta annonsörer, säger Mathias Plank.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.