Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Mästerkocken slog Upprag Gransknings Panamaprogram

Publicerad: 7 April 2016, 11:05
Uppdaterad: 7 April 2016, 11:35

Det var inte bara Daniel Lakatosz som Catarina König lyckades vinna över på TV4 igår. Hon, tillsammans med TV4, levererade även bättre siffror än Uppdrag Gransknings propgram om Panama-läckan.


Ämnen i artikeln:

TV4SVT

Igår möttes Sveriges Mästerkock och Uppdrag Granskning i en primetime-battle som resulterade i vinst för TV4.

Sveriges Mästerkocks finalavsnitt sågs av 1 140 000 tittare med en rating på 11,7 procent och en andel på 34,3. En ytterst liten sänkning från tidigare år, då totalen låg på 1 160 000 tittare.

– Vi är så glada över dessa fantastiska siffror. Deltagarna i årets Sveriges Mästerkock har bjudit tittarna på en makalös säsong, säger Sara Johansson, exekutiv producent till programmet.

Uppdrag Granskning som startade 2001 sände sitt mest sedda program den 26 januari 2011. Programmet handlade om en kartläggning av Ikeas bolagskonstruktion och slutade på den totala tittarsiffran 1,5 miljoner.

Men gårdagens siffror var inte lika överväldigande, trots den massiva hajpen inför sändningen som handlade om den omtalade Panamaläckan.

Istället fick Uppdrag Granskning nöja sig med en total på 1 miljon tittare, vilket gav en tittartidsandel på 27,5 procent.

– Vi är klart över snittet som ligger på 700 000. Eftersom programmet har funnits sen 2001 så är det fortfarande ett väldigt bra resultat, säger Tomas Lindhé, chef för SVT:s publik- och utbudsanalys till Dagens Media.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.