Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Mästarnas Mästare krossade allt

Publicerad: 28 Mars 2011, 06:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

SVT blev söndagens stora vinnare – och lyckades lägga beslag på 2,2 miljoner tittare. TV3 blev söndagens förlorare. ”Bachelorette kunde uppenbart inte möta den stenhårda konkurrensen”, säger Max Lagerbäck, presschef på TV3.


Ämnen i artikeln:

SVTKanal 5TV3TV4

Som dagensmedia.se i fredags berättade bjöd 20-sloten på söndagskvällen på ett sällan överträffat smörgåsbord av ambitiösa programstarter.

Kanalerna kallade tv-krocken för ”historisk”.

När röken skingras från kraftmätningen finns en solklar vinnare.

Mästarnas Mästare på SVT1.

Premiären av tredje säsongen drog 2,2 miljoner tittare. Det kan jämföras förra säsongens högsta notering: 1 890 000 tittare.

På andra plats kom TV4:s Stockholm-Båstad med 675 000 tittare.

Kanal 5:s storsatsning ”Fenomen” med Uri Geller lyckades samla 273 000 tittare, vilket gav en rating på 3,4 procent i Kanal 5:s huvudmålgrupp 15-44 år.

– Det blev en bronspeng för Kanal 5 i går i en historiskt hård konkurrens, säger Dan Panas, presschef för Kanal 5, som själv var på plats under programmets sändning:

– Det var en enorm aktivitet. Vårt callcenter blev nedringt av folk som hade upplevt märkliga saker i sina hem. Det var fantastiskt roligt och lite galet faktiskt.

Sämst bland storpremiärerna gick TV3:s ”Bachelorette Sverige”.

Programmet lockade bara 146 000 tittare, vilket gav en rating på 1,7 i TV3:s huvudmålgrupp 15-49 år. Den andra delen av dubbelavsnittet drog 159 000 tittare, vilket gav en rating på 1,8 i samma målgrupp.

– Det är bara att konstatera att det är suboptimalt. Det var en stenhård konkurrens som Bachelorette uppenbart inte kunde möta, säger Max Lagerbäck, presschef på TV3.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTKanal 5TV3TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.