Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Marknadschefen lämnar SBS TV

Publicerad: 31 Maj 2013, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:44

Vad har egentligen öl- och tv-branschen gemensamt? Om det berättar SBS Discovery Medias marknadschef Jan Loosme, som säger upp sig efter 12 år.


Ämnen i artikeln:

SBS TVKanal 5

Till SBS Discovery Media, eller Kanal 5 som det hette då, kom Jan Loosme redan 2001. Sedan dess har han i sin roll som marknadschef varit med och byggt upp Kanal 5:s varumärkesplattform "Roligare TV" och arbetat med över 190 programlanseringar.

Under de tolv åren har Jan Loosme både arbetat som konsult (mellan 2001 och 2007) samt som fast anställd (mellan 2007 och 2013).

Nu säger han upp sig för att återgå till en roll som konsult, kan Dagens Media berätta.

– Jag har precis byggt ett bord och startat ett bolag. De har inget med varandra att göra men jag behövde ett utebord så det var det första jag gjorde, säger Jan Loosme till Dagens Media och skrattar.

Målet är att undersöka om det finns något roligare än "Roligare TV", berättar Jan Loosme vidare.

– Jag kommer att arbeta både som konsult och underkonsult. Det känns skitspännande. Jag kommer ju från konsultsidan och har längtat tillbaka.

Vad är du mest stolt över under din tid på Kanal 5/SBS TV?

– Hela resan med "Roligare TV" och ett antal riktigt bra produktlanseringar som "Wipeout" och "Ullared". Man får ju inte skryta i Sverige men när man har satt ett tittarrekord på en lansering då är det jävligt kul. Det visar att det går att göra bra kanalkommunikation för nya program.

Skryta får man, men är det något du är mindre stolt över?

– Jag har som sagt gjort 190 programlanseringar sedan jag började så det är klart att det finns en del som kanske inte var så bra uttänkta, säger en skrattande Jan Loosme och fortsätter:

– Det kan röra sig om allt från fel budskap till fel medieval och fel utförande. Samtidigt är det ju lanseringarna som inte fungerade så bra som man lär sig mest på.

Du har arbetat med Kanal 5 sedan 2001, upplever du att det har blivit svårare att marknadsföra tv-tv efter webb-tv-boomen och alla nya konkurrenter?

– Det är klart att det blir mer utspädning. Antalet nya kanaler har exploderat och samtidigt kommer nya plattformar och aktörer och varumärken som slåss om människors uppmärksamhet, säger han och fortsätter:

– Samtidigt ska man komma ihåg att det är precis samma sak i ölbranschen. Där är den stora trenden just nu mikrobryggerier. Så ja det är klart att det är tuffare vilket gör att man måste pröva nya vägar. Den enda slutsatsen jag har dragit är att den person som dragit en slutsats om kommunikation har slutat tänka.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

SBS TVKanal 5

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.