Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Maratontittare sätter nya premisser för tv

Publicerad: 15 Mars 2017, 11:00
Uppdaterad: 16 Mars 2017, 09:25

Tv-bunkring tvingar marknadsförare att testa nytt.


Ämnen i artikeln:

NetflixHBO

Plattformar som Netflix, HBO eller andra svod-tjänster har mejslat om sättet på vilket tittarna konsumerar tv. Allt fler väljer att skjuta upp tv-tittande till en tid på dygnet, eller dag i veckan, som passar dem för att sedan maratontitta – att titta på flera episoder i följd utan avbrott.  

Konsekvensen har blivit att innehållskapare tvingas omvärdera sin marknadsföring – riktad mot en publik som kanske inte ens vet vilket kanalhus som sände deras favoritprogram från första början, skriver Adage från digitalfestivalen South By Southwest, SXSW i Austin, Texas. 

– Yngre tittare spenderar dubbelt så mycket tid på maratoninnehåll än vad de gör på att titta på tv live, säger Melanie Shreffler, senior insiktschef på analysföretaget Cassandra.

28 procent av yngre tittare är osäkra på vilket nätverk som sände deras favoritprogram från första början.

– De här publikerna är så hängivna till maratontittande att 21 procent säger att de hellre föredrar att maratontitta än att ha sex, fortsätter Melanie Shreffler.

Det amerikanska tv-nätverket CW har lagt märke till att vissa av deras publiker bunkrar serier för att titta på dem på helgen. Något som tvingat bolaget att tänka annorlunda kring hur de marknadsför lördagstablån.

Nyckeln har blivit att trumma upp intresset genom att bland annat låta publiken möta skådespelarna via digitala och sociala medier och därtill skapat unikt innehåll enbart för de sociala plattformarna. Enligt CW har de femfaldigat mängden innehåll på bara fem år.

Bland annat experimenterar de med att göra kampanjer för kampanjer. Till exempel släppte de nyligen ett 15-sekundersklipp för en längre 60-sekunderstrailer. På så vis skapar de inte nödvändigvis mer innehåll utan paketerar snarare innehållet på olika sätt.

När det kommer till framtidens tv spår Melanie Shreffler att mer innehåll kommer att integreras med sociala medier och att det om tio år kommer finnas genres vi ännu inte hört talas om. Hon nämner e-sport som exempel.

– Om någon sade för tio år sedan att vi skulle vilja titta på andra som spelar tv-spel, skulle ingen tro på det, säger hon.

Tv kommer även att bli mer personifierat och mer programmerat efter människors humör – till den grad att vi har vår egna personifierade innehållsströmmar, spår Rick Eiserman, vd på Trailer Park and Engine North America.

Men även om det ställs högre krav på innehållsskapare att ge människor vad de vill ha, höjer Melanie Shreffler ett varningens finger för att för mycket personifiering kan leda till att plattformar fastnar i sina egna filterbubblor, och tillslut upplevas som omoderna.  

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NetflixHBO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.