måndag27 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Mångmiljardförlust – och minskade annonsintäkter för Telia 2020

Publicerad: 29 januari 2021, 07:41

Telia hade ett tufft 2020 med bland annat minskade annonsintäkter.

Telia Company, som äger TV4 och C More, redovisar en något ökad omsättning. Men också en storförlust på 24 miljarder kronor för fjärde kvartalet. En förlustförsäljning, nedskrivningar och minskade annonsintäkter ligger främst bakom.

Ämnen i artikeln:

TeliaTV4C MoreTV4-gruppen

David Gustavsson

david.gustavsson@dagensmedia.se


Telia redovisar en förlust (EBIT) på 23,9 miljarder kronor för fjärde kvartalet 2020. Det kan jämföras med fjärde kvartalet 2019 då koncernen istället gjorde en EBIT-vinst på 1,7 miljarder kronor. 

Det framgår av bolagets bokslutssiffror för helåret samt fjärde kvartalet 2020. Samtidigt steg nettoomsättningen något med 2,7 procent till 23,4 miljarder kronor (22,8)

Rörelseresultatet påverkades dels negativt av försäljningen av operatören Turkcell Holding, vilket medförde en realisationsförlust på 17,9 miljarder kronor. Förlusten berodde, enligt Telia, dock främst på valutakursförluster. 

Det fjärde kvartalet på påverkades också av en goodwill-nedskrivning – med koppling till den finska verksamheten – på 7,8 miljarder kronor, framgår det.

Telia: ”TV4-gruppen har aldrig haft en högre tittarandel”

Nettoförsäljningen uppgick till 23,4 miljarder kronor, mot en på 22,8 miljarder kronor ett år tidigare. 

Det totala nettoresultatet minskade samtidigt till -22,7 miljarder kronor, mot en vinst året innan på 7,2 miljarder. 

Samtidigt sjönk tjänsteintäkterna med 2,1 procent till 19,8 miljarder kronor efter nedgång i roaming- och reklamintäkterna. För helåret 2021 väntar sig Telia dock en fortsatt gradvis ökning av annonsintäkterna.

”Streamad tid på TV4 Play ökade med 32 procent och kundintaget på C More var rekordhögt”

Totalt uppskattas den negativa påverkan på tjänsteintäkterna till cirka 0,4 miljarder kronor, medan motsvarande på EBITDA och rörelseresultatet (EBIT) uppgår till cirka 0,2 miljarder kronor för det fjärde kvartalet. 

LÄS OCKSÅ: Klart: C More flyttar till Telia 

LÄS OCKSÅ: Telias köp av TV4: Här är den verkliga prislappen 

Men bokslutet konstaterar samtidigt tittarökningar för TV4 och C More. 

”I Tv och Media fortsatte vi att stärka vår marknadsposition i en tuff miljö påverkad av COVID-19. TV4-gruppen har aldrig haft en högre tittarandel i Sverige och i Finland växer även MTV sin tittarandel. Tittandet på digitala plattformar växer snabbt. Streamad tid på TV4 Play ökade med 32 procent och kundintaget på C More var rekordhögt”, skriver Telias vd Allison Kirkby i sin vd-kommentar i bokslutet. 

Täcker 40 procent av finska befolkningen med 5G

Bolaget var också nyligen en av vinnarna i Post- och telestyrelsens auktion av 5G-spektrum föregående vecka.

”Att vi säkrade det största blocket av 5G spektrum, i den attraktivaste delen av frekvensbandet förra veckan ger oss en möjlighet att ytterligare förstärka och bygga på vår marknadsledande position. I Finland täcker vi nu 40 procent av befolkningen med 5G och vi ser en positiv effekt på den genomsnittliga intäkten per abonnemang från 5G baserade abonnemang där, vilket är viktigt”, skriver Allison Kirkby.

Styrelsen föreslår en utdelning på 2 kronor per aktie mot 2,45 kronor i fjol. 

LÄS OCKSÅ: Telia om arbetsmiljöproblemen: ”Vi har en bra dialog med TV4” 

 

Summering av Telias fjärde kvartal (MSEK)

Nettoomsättning: +2,7 procent till 23 464 (22 838).

 

Tjänsteintäkter: +4 procent till 19 765 (19 007)

 

Justerad EBITDA: -5,5 procent till 7 477 (7 914). COVID-19 hade en uppskattad negativ påverkan på tjänsteintäkterna på 400 MSK respektive 200 MSK på justerad EBITDA.

 

Operationellt fritt kassaflöde ökade till 2 856 (977) – medan kassaflöde från löpande verksamhet steg till 7 955 (5 566), båda främst drivna av förändringar i rörelsekapital.

 

Försäljning av Telia Carrier i fjol gav 9 450 på kassa- och skuldfri bas.

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev