Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

”Man klarar sig inte som broadcast-bolag”

Publicerad: 11 Maj 2010, 10:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

TV4-gruppens vd Jan Scherman talar ut om Canal Plus-affären med Telenor och bolagens gemensamma framtid.


– Vi är en perfekt kombination av ett starkt tv-företag och ett starkt telekom-företag som kompletterar varandra så att vi långsiktigt känner oss säkrare på att klara av att leverera det starka rika utbud som vi vill ge våra kunder. Telenor är också en av de viktigaste distributörerna av Canal Plus.

Vad händer med Telenors 787 miljoner kronor för en 35 procentig andel i Canal Plus?

– De går till Bonnier. Vi fick ok från våra ägare Bonnier att göra Canal Plus-affären i december 2008. Om vi nu kan betala tillbaka en del av pengarna är det bra, men det har inte varit en drivkraft för affären. Nyttan är att Telenor och TV4 blir en starkare formation i sitt gemensamma ägande.

Gjorde ni en dålig affär när ni köpte Canal Plus? Då betalade ni 3 miljarder kronor, medan Telenors prislapp för 35 procent motsvarar drygt 2,2 miljarder kronor för bolaget om man inte räknar med de tillkommande rättigheterna?

– Vi har inte gått back och det är ett väldigt bra pris, men jag tänker inte gå in på vad affären är värd totalt sett. Vi har utvecklat Canal Plus, som gjorde sitt bästa resultat någonsin 2009. Bolaget har levererat bättre än den förvärvskalkyl vi gjorde vid köpet. De konkurrenter som då sa att vi betalade för mycket demonstrerade snarare att de var dåliga förlorare.

Vad är nästa steg för Canal Plus?

– Vi har varit väldigt konkreta igår och idag och har levererat en binge av nyheter i form av nya kanaler och sporträttigheter. Det är exempel på vad affären innebär. Affären handlar om att försäkra sig om att den där miljonen abonnenter får bästa möjliga kvalitet i framtiden.

Hur kan ni använda er av Telenors ägande av Canal Digital?

– Bland annat genom de rättighetsförvärv, som visar att vi blir starkare. I dag har vi också sakta att vi ska lansera ett par av TV4:s nischkanaler i Norge och Danmark. Det kan vi göra i kraft av att vi har säkrat distributionen på Canal Digitals plattform.

Vad har ni för drömrättigheter på önskelistan?– Det är många. Om 2,5 år är Premier League ledigt igen eller Champions League som blir ledigt om ett år, men det är inte bra att ha en drömrättighet som mycket bygger på. Nu bygger vi en verksamhet som inte är beroende av en enskild rättighet.

Talar du om MTG:s köp av Premier League efter er?

– Premier league är ett exempel på det, men det märker vi inte så mycket av i Sverige för där har vi säkrat så många andra viktiga rättigheter.

Får vi se fler affärer eller samarbeten av Telenor- och Ericsson-slaget för TV4-gruppen framöver?

– Det pågår ett antal intressanta diskussioner nu. Om de går i lås så kommer vi tids nog berätta, men jag har lärt mig att inte tala om det man diskuterar och planerar. Man klarar sig inte längre som enbart ett broadcast-bolag utan måste bygga nätverk för att klara av dagens utmaningar på mediemarknaden.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.