måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Malin Häger: ”Krävs att de olika medieaktörerna samlas kring mätning 2023”

Publicerad: 8 januari 2023, 06:30

”Vi har som bransch ett gemensamt ansvar att hjälpa annonsörer och kunder att få en mer likvärdig utvärdering av sina investeringar”, säger Malin Häger, försäljningsdirektör reklam Norden på TV4 Media.

Foto: Pär Bäckstrand

I fjol önskade sig TV4:s Malin Häger mindre vilda västern, mer transparens och en rättvisare utvärdering av reklammarknaden. I år – efter den senaste tidens avhopp från MMS – konstaterar hon att det går åt fel håll.

Ämnen i artikeln:

TV4Malin HägerDagens Medias julenkät 2022Toppnyheter förmiddag

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Malin Häger, försäljningsdirektör reklam Norden på TV4 Media.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

– Den viktigaste branschhändelsen under året är att vi som bransch nu har möjlighet att genomföra mätningar över samtliga plattformar, kanaler och sajter, vilket är en förutsättning för en gemensam valuta. Vikten av det här arbetet fick jag även bekräftat av kolleger på den internationella marknaden, när jag var på en konferens för några veckor sedan. Vi befinner oss långt fram i Sverige, jämfört med den internationella marknaden.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Jag kommer att dra mitt strå till en mer hållbar värld genom att renovera en våtmark på min gård. För en hållbar reklammarknad kommer jag fortsätta att driva de lokala initiativ som uppmärksammas internationellt.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Förra året vid den här tiden önskade jag mig mindre vilda västern, mer transparens och en rättvisare utvärdering av reklammarknaden. Jag kan tyvärr konstatera att vi, med den senaste tidens avhopp från MMS, går åt helt fel håll. Det krävs att de olika medieaktörerna samlas om vi tillsammans ska kunna bygga en hållbar reklammarknad framåt. Vi har som bransch ett gemensamt ansvar att hjälpa annonsörer och kunder att få en mer likvärdig utvärdering av sina investeringar. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev