Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Malin Häger: ”Konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet ökar”

Publicerad: 26 December 2020, 09:09

Malin Häger är försäljningschef på TV4.

Foto: TV4/Pressbild

Dagens Media har bett branschprofiler summera 2020. Malin Häger, försäljningschef på TV4, säger att pandemin påverkat tablån och att konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet ökar. Samtidigt suddas gränserna mellan analoga och digitala marknadsinvesteringar allt mer ut.


Ämnen i artikeln:

TV4TV4-gruppenMalin Häger

Årets lärdom?

– Hur viktigt det har varit att ha en väl fungerande organisation som kan ställa om snabbt, hitta nya lösningar, hålla hög servicenivå och vara flexibel. Vi lyckades på väldigt kort tid anpassa våra produkter och erbjudanden och hur vi kommunicerade mot marknaden. Det har varit otroligt viktigt att ha en tät dialog med våra kunder.

 

Årets tuffaste utmaning?

– Från början var det utmanande att inte kunna träffa kunder och kolleger fysiskt i samma utsträckning. Det gällde att snabbt hitta fungerande mötesstrukturer och säkra informationsflöden internt och externt. Vi fick till exempel ställa om ett 20-tal planerade fysiska B2B-event och hitta andra lösningar. 

– Sen var det förstås ovissheten kring framtiden och att hitta ett mer ad hoc-baserat arbetssätt generellt. Vi är beroende av vårt innehåll och när program var tvungna att spelas in utan publik, på annan ort eller inte alls, påverkade det vår tablå. Fokus blev att hitta bästa möjliga lösning för respektive kund under givna förutsättningar.

 

Med ett minst sagt tufft 2020, vad tror du kommer definiera år 2021?

– Vi kommer få se en ökad konkurrens om konsumenternas uppmärksamhet och plånböcker och att fler annonsörer ställer högre krav på bevisade effekter från sina marknadsinvesteringar. Vi har glädjande nog under året sett att fler kunder blir mer sofistikerade i den frågan och kommer därför under 2021 i olika forum fortsätta att lyfta och diskutera effekt – och affärsrelaterade frågor mot både marknadschefer och ledningsgrupper, bland annat under vårt övergripande koncept TV4 Growth.

– På samma sätt är det även allt mer tydligt att diskussionerna om analoga och digitala marknadsinvesteringar förändras från ett motsats- till ett samverkansförhållande och vi kommer under 2021 få se att gränserna mellan dessa fortsätter att suddas ut och att frågan om offline eller online kommer bli mindre relevant och bara handla om skillnader i distributionssätt. 

– Fokus kommer i stället ligga på vikten av att förbereda sig inför marknadens återhämtning och att sikta på att bygga tillväxt genom att nå både befintliga, nya och tappade konsumentgrupper i trovärdiga kanaler (oavsett distributionssätt), allt för att när marknaden vänder ligga på en så hög nivå som möjligt.

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4TV4-gruppenMalin Häger

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.