Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Målet: kvinnliga reklamfilmsregissörer ska synas mer

Publicerad: 20 November 2014, 11:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Komm och Film&TV-Producenterna uppmärksammar kvinnliga reklamfilmsregissörer.


Ämnen i artikeln:

Camp DavidKomm

Initiativet "En av tre" går ut på att ett av tre förslag i en pitch mellan reklambyrå och produktionsbolag ska komma från en kvinnlig regissör. Bakom förslaget står branschorganisationerna Film&TV-Producenterna och Komm, som nu inkluderat förslaget i sina pitchrekommendationer.

Som en del i initiativet bjöd organisationerna in till en filmvisning i veckan där åtta kvinnliga reklamfilmsregissörer fick visa sina filmer. Totalt deltog cirka 350 personer under kvällen.

– För mig blir det ett klassiskt systemfel; om man inte får visa upp vad man gjort är det svårt att bli efterfrågad, säger Jessica Bjurström, vd på Komm om initiativet, till Dagens Media.

Terese Andrén och Åsa Riton, som båda jobbar på produktionsbolaget Camp David, var två av regissörerna som visade upp sina reklamfilmer.

– Jag tycker "En av tre" är ett jätteviktigt initiativ. Det som är bra med en filmvisning är att fokus läggs på det arbete, de filmer, som de kvinnliga regissörerna gjort, så att diskussionen inte stannar vid att bara prata om kön, säger Terese Andrén.

– Inom spelfilm, dokumentär och tv finns statliga stöd och en politisk agenda som gjort att kvinnliga regissörer fått en lite större chans att ta sig in. Men eftersom reklambranchen styrs av marknaden och är extremt mansdominerad så har det varit ännu svårare att ta sig in, säger Åsa Riton.

Hon tycker att det som händer i Sverige just nu är spännande. Hon har tidigare bott i Danmark där debatten inte kommit i närheten av vad som sker här.

– Självklart är det tråkigt att begreppet "kvinnliga regissörer" ens ska behöva diskuteras, men för att det ska ske en ändring måste alla parter engagera sig. Genom att ta upp detta i media och visa upp de regissörer som redan är aktiva så tror jag många tänker en gång till.

Åsa Riton spelade in reklamfilmen "Have a tilted summer" för Philips med Kleerup på en herrgård utanför Sigtuna.

– Samma dag hade vi spelat in en annan Philipsfilm inne i stan, så det var ganska pressat schema och skulle dessutom göra filmen som en one-take med två dolda klipp, så mycket som var tvunget att klaffa. När vi skulle sätta den sista bilden höll dagsljuset på att försvinna och vi skulle ha med en get som var helt vild. Men när kameran rullade gick geten lugnt in i symbios med fotografen som på kommando. Vi satte bilden på första tagningen, helt magiskt.

Terese Andrén har regisserat filmen "Min pappa" för McDonalds som visas på tv just nu. I filmen sitter fyra barn på förskolan och skryter om vad deras föräldrar kan.

– Det är alltid lite speciellt att arbeta med små barn. Men de här barnen var oerhört duktiga och de ansträngde sig verkligen. Till slut somnade ett av barnen mitt i en tagning, och då förstod vi att vi var klara för dagen, säger Terese Andrén, som nu arbetar med nya reklamfilmsprojekt parallellt med en långfilm på Garagefilm.

De regissörer som lyfts fram i initiativet är: Laerke Herthoni, Folke Film, Linda Callenholt, Standart, Terese Andrén, Camp David, Åsa Riton, Camp David, Agnes-Lo Åkerlind, B-Reel, Hanna Maria Heidrich, Palladium Film, Hanna Elin Films och Tova Magnusson, FLX.

Se reklamfilmen som Terese Andrén regisserat för McDonalds här:

Se reklamfilmen som Åsa Riton regisserat för Philips här:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Camp DavidKomm

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.