Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Magine TV gick nästan 300 miljoner kronor back

Publicerad: 7 September 2015, 04:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Magine AB:s förlust under 2014 uppgick till -292 miljoner kronor. "Det finns många utmaningar", säger vd:n Ambuj Goyal till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Magine

Magine skulle förändra den svenska tv-distributionen när tjänsten lanserades 2012.

Tanken var att erbjuda live-tv, playtjänster och filmer från andra tv-bolag och därmed utgöra ett alternativ till traditionella operatörer som Com Hem och Canal Digital.

Bolaget har tagit in hundratals miljoner kronor i riskkapital från bland andra Nordstenen, Varenne, Altors vd Harald Mix och Carl Palmstierna.

Magine har tidigare i år inte velat berätta hur det går för bolaget, men under 2013 gjorde Magine AB en förlust på 92 miljoner kronor och nettoomsättningen uppgick till 0,3 miljoner kronor. Aktiverat arbete för egen räkning uppgick till 46,8 miljoner kronor.

När Magines bokslut för 2014 nu har blivit offentlig står det klart att förlusten under fjolåret ökade till -292 miljoner kronor. Det innebär att Magines sammanlagda rörelseförlust under 2012-2014 uppgår till -416 miljoner kronor.

Nettoomsättningen ökade ifjol till 5,8 miljoner kronor och ”aktiverat arbete för egen räkning” minskar till 34,9 miljoner kronor.

– Vi bygger ett bolag som ska förändra live-tv. Våra investerare vill att vi ska förändra marknaden för att nå "millenials" och just nu vill investerarna att vi ska fokusera på att nå fler människor, snarare än att bygga ett litet företag och bara leverera vinst, säger Magines vd Ambuj Goyal, till Dagens Media.

Enligt honom har bolaget fått in nära 600 miljoner kronor i riskkapital.

Vilken är er största utmaning?

– Det finns många utmaningar. Vi tar oss an en bransch som etablerades för 90 år sedan, men internet kan förändra den. Att förändra ett användarbeteende, från att ha suttit framför en tv och zappat mellan olika kanaler, och gå till ett mer personligt, framåtlutat tittande, tar tid.

Under 2014 ökade Magine AB:s anställda till 101 (45) och personalkostnaderna mer än fördubblades till 51,6 (19,3) miljoner kronor.

Magine erhöll under året ett aktieägartillskott på 278 miljoner kronor och det egna kapitalet uppgick vid årets slut till 47 miljoner kronor.

Magines ambition var från början att samla de olika tv-bolagens innehåll på ett ställe. Bolaget hade dock problem att få med de stora svenska aktörerna.

Våren 2014 drabbades Magine av ytterligare ett bakslag när TV4-gruppen valde att lämna tjänsten, vilket innebar att åtta kanaler försvann från Magines utbud.

Ett år senare lanserade Magine ett antal nya erbjudanden, där kunderna bland annat ska kunna köpa kanaler på ”lösvikt” och ta del av nya kanalpaket.

– Vår plattform möjliggör en ny flexibilitet. Vi kommer att lansera ett antal programpaket som är billigare och som kommer bli ett bra komplement för de som har kvar sina vanliga tv-abonnemang men vill ha något i sommarstugan eller i båten till sommaren. Bland annat släpper vi ett barnkanalspaket, ett discoverypaket och ett antal hemlandspaket. Personligen tycker jag att det är ett bra erbjudande, sade Alexander Jamal, Sverigechef för Magine TV, då till Dagens Media.

I april ifjol lanserades Magine i Tyskland, där den senare gjordes om till en betaltjänst.

”Lanseringen mottogs väl och har genererat över en miljon nya användare”, skriver Magine i årsredovisningen.

Nästa steg för Magine är den brittiska marknaden. En testgrupp på 3000 personer ska prova och utvärdera tjänsten, därefter ska den lanseras på bred front som både gratis- och betalversion.

Hur går det för Magine i år?

– Det känns väldigt bra. Företaget har utvecklats under det senaste året och vi börjar få den typ av användare som vi vill ha. Investerarna uppmanar oss att expandera, vilket vi nu gör, säger Ambuj Goyal.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Magine

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.