Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

M ville stoppa inslag - bråk på SVT

Publicerad: 19 September 2014, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Nyhetsredaktionen på SVT vek sig för påtryckningar från Fredrik Reinfeldts presstab. Det anser bolagets egna reportrar.


Ämnen i artikeln:

SVT

Ett internt bråk bröt ut på SVT dagar innan valet när Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven skulle duellera i tv-rutan, skriver SVT. En halvtimme före duellen sände Rapport ett inslag om bristerna i skolan. Men när Reinfeldts presstab fick reda på att inslaget skulle sändas försökte de stoppa inslaget. Både utbildningsdepartementet och Fredrik Reinfeldts pressansvariga hörde av sig till SVT-redaktionen.

Resultatet blev att programledaren på uppdrag av Rapports ansvarige utgivare Ulf Johansson, avannonserade inslaget med orden: “Och tilläggas kan att utvecklingen var lika negativ under S:s regeringsår. Siffran för antalet obehöriga elver steg då från 8,6 procent 1998 till 10,8 procent 2005”.

Nu anklagar SVT-reportrarna Kristina Lagerström och Johan Zachrisson Winberg, som låg bakom reportaget, sina egna chefer för att ge efter för påtryckningar från politiker.

– Det mest märkliga är att det pågår samtal mellan statsrådsberedningen och SVT:s höga chefer om våra vinklingar och vår nyhetsvärdering. Jag tycker sådana samtal vänligt men bestämt ska hänvisas till granskningsnämnden, säger Johan Zachrisson Winberg, till SVT.

Ulf Johansson menar att public service har högre krav på opartiskhet än andra medier och måste vara väldigt balanserad, speciellt i ett skultskede av en valrörelse.

– Jag kom fram till att allt som sas i inslaget var korrekt. Men var också tvungen att ställa frågan: Hur kommer det att uppfattas när vi ska ha en duell mellan Löfven och Reinfeldt strax efteråt?, säger han till SVT.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.