Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Lyxfällan-Patrick Grimlund om det värsta han sett: "Gick back 90 000 i månaden"

Lyxfällan på TV3 har spelat in sitt hundrade avsnitt. Patrick Grimlund, den ena halvan av programledarduon, berättar för Dagens Media om programmets värsta exempel och ger sin syn på reklambranschens inverkan på överkonsumtion.


Publicerad 2014-05-24 05:30
Uppdaterad 2015-12-06 12:18

Ämnen i artikeln:

Lyxfällan

Dela artikeln:

TV3:s Lyxfällan, som sänts sedan 2006, har programletts av ett antal olika duos.

De senaste åren är det Patrick Grimlund och Magnus Hedberg som hjälper personer och familjer i ekonomiskt trångmål att komma på fötter.

När Dagens Media når Patrick Grimlund har han, tillsammans med sin kollega, precis firat in deras hundrade raka avsnitt.

Han tolkar jubileet som ett kvitto på att programmet gör nytta.

– Det känns jättekul att det har blivit 100 avsnitt och det visar att tittarna gillar oss och att deltagarna behöver oss. Sedan om det blir 100 avsnitt till vet jag inte, det får framtiden utvisa, säger han till Dagens Media.

Arbetet med programmet gör att de båda programledarna har fullt upp.

– Inte sällan kommer vi upp i 30-40 olika lån samtidigt. Det är en extrem arbetsbörda såklart och vi gör vårt yttersta hela tiden, men det funkar och det är hanterbart. Belöningen är att de vi hjälper kommer på fötter både ekonomiskt och i andra aspekter av livet, säger Patrick Grimlund.

Det värsta exemplet Patrick Grimlund sett i Lyxfällan har ännu inte sänts i tv.

– Vi hade ett exempel väldigt nyligen, en ung kille på 23 år som flyttade hemifrån, som man brukar, och sedan var han tvungen att flytta tillbaka hem och bo i sitt pojkrum. Han hade spelskulder och gick back 90 000 kronor i månaden. Det är nog det värsta vi sett hittills. Hur det går för honom får tittarna se.

Hur ser du på reklambranschen i förhållande till överkonsumtion?

– Jag är väldigt mycket för att alla individer har ett personligt ansvar. Det går aldrig att skylla på reklam som enda orsak till att man överkonsumerat, säger han och fortsätter:

– Sedan har reklambranschen såklart ett ansvar när det kommer till etik och moral men man tar sina aktiva val själv. Men branschen kan säkert bli bättre.

Hur ser dina egna medievanor ut?

– Jag konsumerar väldigt mycket på nätet och mindre och mindre i print. Jag läser allt från utländska tidningar som Financial Times och The Economist till Dagens Industri, SvD, kvällstidningarna och Dagens Media.

Lyssna på Patrick Grimlunds lördagslista i Spotify här:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify:user:dagensmedia:playlist:6b4SvP0VAypy5aaEs3IRgU" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Andrea Svanberg

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.