Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Lyft för TV4 i november

Publicerad: 5 december 2012, 05:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

UPPDATERAD. TV4 och Sjuan ökade tittartidsandelen i sina huvudmålgrupper i november jämfört med motsvarande månad förra året. TV3 minskade något medan Kanal 5 tappade 0,7 procentenheter.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5TV3TV4

TV4 ökade tittartidsandelen med 0,4 procentenheter i november och samlar nu 20,7 procent av svenskarna i målgruppen 12-59 år. Främst är det ”Solsidan” och ”Så mycket bättre” som bidrar till ökningen, berättar TV4-gruppens kanaldirektör Peter Lindström.

– TV4 har ett jämnt och brett utbud som gör att vi levererar bra. Vi trodde inte själva att vi skulle kunna matcha november 2011, som var en stark månad, säger han.

Även systerkanalen Sjuan ökar i november. I huvudmålgruppen kvinnor 25-59 år ligger ökningen på 0,7 procentenheter och kanalen har därmed en tittartidsandel på 6,9 procent. I målgruppen 12-59 år ligger andelen på 5,5 procent i november, en ökning på 0,6 procentenheter.

Ökningen stavas ”Hela Sverige bakar”, som levererat rekordsiffror till Sjuan under hösten. Säsongsfinalen för knappt två veckor sedan sågs av 745 000 tittare, vilket bidrog till att Sjuan gjorde sitt bästa dygn någonsin.

– Vi har dessutom sett ett generellt lyft för Sjuan under hösten där även ”112 – på liv och död” gör ett jättejobb, säger Peter Lindström.

Han tror på en liten ökning för Sjuan sett till helåret. När det gäller TV4 räknar han däremot med ett tapp på uppåt 5 procent.

– Men vi är inte riktigt i mål än. Framför allt är det första kvartalet och OS som drar ner oss.

Kanal 5 däremot har inte påverkats av det faktum att ishockey-VM sändes i TV4, fotbolls-EM delades av TV4 och SVT, samt att OS rullat i SVT tidigare i år, berättar SBS TV:s presschef Dan Panas.

– Ackumulerat januari-november ökar vi med 1 procent i 15-44 år. Sammantaget för helåret landar vi på plus – det är ett styrkebesked med tanke på alla sportevenemang, säger han.

Men under november backar Kanal 5 i sin huvudmålgrupp 15-44 år med 0,7 procentenheter och når en tittartidsandel på 12,4 procent.

– Vi gjorde ett starkt november förra året och tappar något på det. Men november är ändå en bra månad där vi är större än TV3 i alla kommersiella målgrupper [15-44, 12-59, 15-49 red. anm].

Men trots att Kanal 5 är större än TV3 så tappar kanalen mer, vilket gör att gapen mellan de två minskar i de tre kommersiella huvudmålgrupperna.

I TV3:s huvudmålgrupp 15-49 år når kanalen en tittartidsandel på 9,1 procent, medan Kanal 5 når 11,3 procent. I november 2011 var TV3:s tittartidsandel 9,2 procent medan Kanal 5 låg på 11,9 procent.

Förhållandet är detsamma i Kanal 5:s huvudmålgrupp 15-44 år där TV3 har en tittartidsandel på 9,3 procent i november. I november 2011 låg TV3 på 9,6 procent och Kanal 5 hade en tittartidsandel på 13,1 procent – som nu alltså minskat till 12,4 procent.

– Vi ligger ungefär på samma nivåer som förra året. Men om man tittar på hela hösten såväl som november så ökar vi i primetime, vilket har varit vår målsättning. Under hela hösten, efter OS, ökade vi från 9,5 till 9,6 i primetime och i november från 8,3 till 8,5 i nationella andelar, säger Fredrik Lundberg, programdirektör på MTG TV.

Samtliga tittarsiffror är preliminära, och kommer från MMS.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kanal 5TV3TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.