Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Lotta Folcker: ”Hoppas på nyanserade algoritmer 2022”

Publicerad: 5 januari 2022, 11:59

Lotta Folcker om annonsmarknadens återhämtning 2021: ”Prenumerationer i all ära, men utan annonser överlever inte branschen och därmed inte heller journalistiken”

Foto: Maryviolet / Janne Næss


Viktigast av allt under 2021 var att annonsmarknaden återhämtade sig, menar Lotta Folcker, vp och sportchef på Nent: ”Utan annonser överlever inte branschen”, säger hon. Nästa år önskar hon sig mer nyanserade algoritmer än det vi hittills sett.


Ämnen i artikeln:

Mediebranschen summerar 2021Lotta FolckerNENT Group

Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

– Squid game, den koreanska serien marknadsfördes hårt på Tiktok och blev Netflix mest strömmade serie.

– Därutöver är Aftonbladets dagliga räckvidd på fyra miljoner årets utropstecken, men medför också ett enormt stort ansvar och det öppna bråket på Bulletin synliggjorde svårigheten att driva en oberoende tidning. Men det viktigaste för branschen (public service undantaget) var att annonsmarknaden återhämtade sig. Prenumerationer i all ära (de är framtiden), men utan annonser överlever inte branschen och därmed inte heller journalistiken. 

LÄS ÄVEN: Nu vänder annonsmarknaden upp – medierna om sin syn på hösten 

 Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

– Många, men jag väljer att lyfta Jennifer Kücükaslan som med kort varsel gick in och ledde fotbollens Champions League-final. Det hade varit tufft för vem som helst, men att som kvinna axla den utmaningen kräver mod och hon och redaktionen gjorde det med bravur. Förhoppningsvis kan det sporra andra tjejer i sportens värld att ta mer plats – och att vi som är chefer möjliggör detta.

  Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Utmana mer och göra skillnad. 

 Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– Utvecklingen av covid-19 är avgörande för hela branschen. Självfallet är det också spännande med ett nytt valår. Men de två avgörande frågorna för framtiden är hur media hittar ett sätt att rapportera om klimatkrisen som engagerar på riktigt – och hur media och de sociala plattformarna tar sig an hatet och extremismen som tyvärr fått fäste runtom i världen. Jag hoppas få se ett 2022 där media lyckas vara smartare och mer nyanserade än de algoritmer som vi har sett hittills.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.