Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Lokalproducerat dominerar hos tv-husen

Publicerad: 21 November 2018, 08:20
Uppdaterad: 21 November 2018, 08:20

Axel Eriksson, innehållsdirektör på Discovery Networks, Camilla Rydbacken, innehållschef på Nent Group och Fredrik Arefalk, kanalchef på TV4 samt C More serier och film.

TV4 är den kommersiella tv-kanal med allra störst utbud av lokalproducerat innehåll. Kanal 5 ökar däremot mest.


Ämnen i artikeln:

Bonnier BroadcastingKanal 5

Andelen lokalproducerat innehåll i TV4, i målgruppen 12-59 år, ligger i oktober i år på 60 procent, enligt MMS. För fem år sedan låg andelen lokalproducerat innehåll på 56 procent.

– Det svenska innehållet är hela vår ryggrad i TV4, det var länge sedan vi försökte konkurrera med Netflix och andra stora bärare av inköpta serier. Där har vi istället C More som jobbar mot den publiken, säger Fredrik Arefalk, kanalchef på TV4.

Den kanal som ökat andelen lokalproducerat innehåll mest är Kanal 5. Kanal 5 får dock sämre utväxling på sitt lokala innehåll jämfört med TV3.

Läs mer om vilken utväxling tv-husen får för sina lokala produktioner och exakt hur mycket kanalerna har ökat med i Dagens Media Insikt, vecka 47. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bonnier BroadcastingKanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.