torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Lokal-tv-kriget i full gång

Publicerad: 27 februari 2012, 07:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31

I dag inleder MTG TV sin lokala offensiv. Därmed erbjuder nu alla stora tv-hus regional försäljning för annonsörerna.


MS

Martin Schori


Förra veckan utökade Kanal 5 sina regionala sändningar till 19 stationer i Sverige.

Nu följer MTG TV i deras fotspår. Från och med i dag, måndag, går TV3 från sex till 19 regioner. Även MTG:s radiostationer RIX FM och Bandit, samt TV3play, TV6play, och TV8play, omfattas av förändringen.

– Med dagens start av 19 regionala TV3 versioner tar mediehuset MTG ett historiskt steg in på den stora regionala annonsmarknaden. Att kunna erbjuda TV3, MTG radio samt online-lösningar regionalt och lokalt innebär klart förbättrade valmöjligheter för regionala och lokala annonsörer. Effekterna av kombinationen tv, radio och online har utnyttjats allt mer av nationella annonsörer de senaste åren, säger Manfred Aronsson, chef för MTG TV & radio, i ett pressmeddelande.

Från och med den 1 januari i år har MTG slagit ihop sina försäljningsorganisationer för tv, radio och online.

– Vi har länge arbetat enligt strategin att vara en ”one-stop-shop” med kunden i centrum. Målet är att ge tillgång till hela vår portfölj genom en och samma kontakt. Nu tar vi steget fullt ut på säljsidan och slår ihop våra säljorganisationer för tv, radio och webb, sa MTG TV:s intäktsdirektör Joachim Nordlind nyligen till Dagens Media.

TV4 Sverige säljer regional tv-reklam i 30 regioner och ägde år 2010 hela 86 procent av marknaden, som var värd omkring 700 miljoner kronor, enligt IRM. MTG hade omkring 7 procent och övriga kanaler, däribland Kanal 5, omkring 6 procent.

Sifforna är dock i sammanhanget blygsamma, då regional reklam stod för nästan hälften av de totala reklaminvesteringarna, på 28 miljarder kronor, under 2010. Den största andelen går till dagspressen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev