Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Lesbiskt och Sarah Palin hos TLC

Publicerad: 8 Februari 2011, 14:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

Discovery firar lanseringen av nya TLC och passar på att bredda kanalen med lesbiskt drama och Sarah Palin.


Ämnen i artikeln:

Discovery

I december var det premiär för TLC, Discovery Networks andra svenska reklamkanal. TLC är en bred underhållningskanal som riktar sig till kvinnor i åldern 25-49 år, till skillnad från husets manligt orienterade Discovery Channel.

– Vi har haft en testperiod när vi har gjort små justeringar och hittills är vi fantastiskt nöjda med kanalens utveckling. Kvällens lanseringsfest innebär startskottet för vår marknadsföring av TLC för konsumenter och annonsörer, säger Jan Andreassen, chef för Discovery Networks Nordic.

Tv-huset rullar igång en bred extern marknadsföringskampanj för TLC om några veckor. I samband med den stärks även tablån med fyra nya serier. Två av dem är egna inköp och början på en dramasatsning i kanalen. Drama-inköpet ”Offspring” följer livet för en kvinnlig förlossningsläkare i Australien. Det ska gå på torsdagskvällar under temat ”Karriär och livsstil”, följt av nya dramaserien BBC-serien ”Lip Service”, som handlar om lesbisk kärlek i Glasgow.

– Vår tablåläggning med teman fungerar så vi förstärker den nu som planerat med fiction som sticker ut, säger Sara Ahdrian, program- och planeringsansvarig på Discovery Networks i Sverige.

En annan nyhet i mars är realityserien ”Sarah Palins Alaska”, som nyligen hade amerikansk premiär och följer livet för republikanernas förra vicepresidentkandidat.

– Den handlar inte om politik utan om hennes liv. Vi kämpade för att få hit den eftersom vi kände att vi självklart ville sända en serie om en känd och kontroversiell person som Sarah Palin. Det är lite adventure samtidigt som hennes divafasoner lyser igenom ibland, säger Sara Ahdrian.

Det blir även marspremiär för den amerikanska versionen av ”Dating in the Dark”, som tidigare har sänts i svensk tappning i Kanal 5. Båda serierna ska gå under onsdagens tema ”Kärlek och relationer”.

Årets mål för TLC är att nå en andel på omkring 1 procent i målgruppen, men den långsiktiga visionen är betydligt högre ställd. I Norge har Discovery-huset enligt egen uppgift en tittarandel på omkring 7 procent i 25-49 år.

– Den svenska lanseringen av TLC är ett steg mot en större räckvidd och marknadsandel för hela tv-huset, vilket i sin tur underlättar kommande varumärkeslanseringar. Drömmen är att nå en andel på 5 till 10 procent för hela tv-huset. Det är dit vi vill gå, säger Jan Andreassen.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Discovery

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.