Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

”Läskigaste tiden på året”

Publicerad: 23 Augusti 2013, 03:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37

TV4-gruppen har vind i seglen inför den viktiga hösten. Hittills i år ligger både TV4 och Sjuan 7 procent över fjolårets tittartidsandelar.


Huvudkanalen TV4 tappade dock 2 procent i juni i år jämfört med juni förra året, och hade en andel på 19,1 procent i huvudmålgruppen 12-59 år.

”Överraskande bra” är trots det kanaldirektören Peter Lindströms bedömning.

– Vi hade ju fotbolls-EM förra året så det var de siffrorna vi skulle möta. Så jag tycker det var överraskande att vi bara tappade 2 procent, säger han till Dagens Media.

Anledningen är att tittarna följde med från högsäsongstablån under våren när program som ”Äntligen hemma” och ”Klockan åtta hos stjärnorna” fortsatte en bit in i juni. Dessutom gick kombinationen med ”Lotta på Liseberg” och Bondfilmerna bra i sommar, berättar Peter Lindström – samtidigt som ”Sommar med Ernst” ökade jämfört med förra året.

En bra start på ”Grillmästarna”, som dock tappade under programseriens gång, bidrog också till att andelen i juli landade på 19,1 procent, en ökning med hela 24 procent jämfört med juli 2012.

– Dam-EM var ju en jättesuccé för oss med i snitt 1,3 miljoner tittare på Sveriges matcher. Det gav en stor effekt förstås.

Men även gruppens mindre kanal Sjuan lyckades öka tittartidsandelen i juni och juli. I juni landade kanalen på 5 procent i målgruppen 12-59 år, en ökning på 19 procent. Och i juli blev andelen 4,3 procent, vilket är en ökning på 5 procent jämfört med juli 2012.

– I Sjuan hade vi en mer ordinär sommartablå, men kanalen växer lite hela tiden. I våras körde vi ”Biggest loser” som gick jättebra och det drar med sig tittare, och gör kanalen valbar på ett helt annat sätt.

Både TV4 och Sjuan ligger 7 procent bättre än förra året sett till perioden 1 januari-11 augusti i målgruppen 12-59 år. TV4 har en ackumulerad tittartidsandel på 19,2 procent, medan Sjuan ligger på 4,5 procent.

Hur går annonsförsäljningen?

– Vi kommer att göra ett starkt q3 och i juli, augusti och september kommer vi att vara bättre än förra året för varje enskild månad.

Peter Lindström är mycket nöjd med starten på hösten. Premiäravsnittet av ”Idol” sågs av över 1,2 miljoner tittare, vilket är bättre än säsongsstarterna både 2011 och 2010. Dessutom sågs de två första avsnitten av inköpet ”Broadchurch” av ungefär 1 miljon tittare per avsnitt.

– Dessutom fick vi en skjuts in i hösten av friidrotts-VM som, förutom att sändningarna varit bra, har lockat en stor publik. Vi kan inte vara annat än nöjda, men nu börjar den roligaste och läskigaste tiden på året.

I TV4 är det bland annat ”Fångarna på fortet”och ”Kockarnas kamp” som tittarna har att se fram emot. I Sjuan är den nya säsongen av ”Hela Sverige bakar” som förväntas locka tittare.

Vad betyder detta för resten av hösten?

– Hösttablån är ju klar sedan länge, men det är klart att vi får lite arbetsro när vi känner att det börjar bli tryck i säljet och vi får kvittens på tittandet. Det är en fungerande grund att bygga vidare på.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.