Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Kvartalsrapport från Nent: ”Vi dubblar vårt ursprungliga mål”

Publicerad: 22 juli 2021, 07:39

Foto: Hans Berggren / Pressbild

Nents rapport för andra kvartalet 2021 uppvisar ökat antal Viaplay-prenumeranter, organisk tillväxt och högre rörelseresultat.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupViaplay

Antal Viaplay-prenumerationer ökade med 21 procent från samma period förra året, till 3,3 miljoner (Q2 2020: 2,7 miljoner). Viaplays intäkter står för drygt 35 procent av Nents totala försäljning.

27.000 är internationella abonnenter, och Nent höjer också sin målsättning för 2021 som helhet. Från målet 250.000 internationella abonnemang vid årets slut till 500.000, något som vd:n och koncernchefen Anders Jensen spår kommer påverka årets rörelseresultat med ungefär 500 miljoner.

– Vi dubblar vårt ursprungliga mål för internationella abonnenter till 500.000 vid årets slut. Vi har ökat investeringarna i Viaplays internationella expansion och förväntar oss nu en påverkan på rörelseresultatet med minus 500 miljoner kronor för 2021, varav minus 86 miljoner har tagits under det första halvåret, skriver han i rapporten.

I rapporten står det att man siktar på minst 50 premiärer av Viaplay Originals under 2021, och nämner även ökade sporträttigheter som en anledning till tillströmningen av prenumeranter.

LÄS OCKSÅ: Viaplay direktsänder alla Premier League-matcher

Rörelseresultatet för perioden blev 179 miljoner kronor, något som förklaras av föregående års reavinst vid sammanslagningen för att bilda joint venture-bolaget Allente. 

Nettoförsäljningen för andra kvartalet 2021 landade på 3 miljarder kronor (2,6 miljarder), vilket gör att nettoförsäljningen för första halvåret landar på över 6 miljarder kronor (5,9 miljarder). Försäljningstillväxten under 2021 är hittills 23,2 procent.

– Vi rör oss snabbt framåt med vår expansion internationellt. Vi investerar mer i lokalt originalinnehåll och säkrar nyckelrättigheter för flera år framåt. Vi kommer, utöver lanseringarna i Nederländerna och USA, att avisera ytterligare marknader i vår internationella expansion, skriver Anders Jensen i rapporten.

– Vi har dragit stora lärdomar under pandemin och hittat nya flexibla arbetssätt som vi kommer att ha stor nytta av när vi gradvis öppnar våra kontor igen. Genomslaget för streamingtjänster hos konsumenterna har utan tvivel accelererats och vi är som alltid fullt fokuserade på att leverera de bästa kundupplevelserna, fortsätter han.

I kvartalsrapporten nämns inte den omtalade prishöjningen på sportpaketet, som Dagens Media tidigare skrivit om.

LÄS MER: Kritikstorm efter slopat Viaplay-abonnemang: ”Förstår reaktionerna men drabbar få”

LÄS MER: Konsumentverket: ”Nent har vilselett sina kunder” 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NENT GroupViaplay

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.