Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Kung Fury gör succé på Youtube

Publicerad: 1 juni 2015, 12:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:59

Den hypade filmen "Kung Fury" sågs av ett par hundra tusen människor i SVT2 – men gjorde succé på Youtube.


Ämnen i artikeln:

YoutubeSVT

Efter att David Sandberg släppte en trailer för den fejkade filmen "Kung Fury" anordnades en insamling för att kunna göra filmen på riktigt.

Sedan dess har intresset för filmen varit stort och den 28 maj hade den utomlands premiär på Youtube och i Sverige i SVT Play samt SVT2.

I SVT2 sågs den av 276 000 tittare, enligt preliminära siffror från MMS och slogs av både "Lyxfällan", "Debatt" och "Halv åtta hos mig".

– Det här är ett internationellt fenomen och när man kollar på kommentatorsfältet till Youtube-filmen så är det folk i hela världen som har varit engagerade i trailern. Så Sverige är inte alls någon huvudmarknad, säger Nils Lagergren, exekutiv producent på animations- och vfx-studion Fido, som har gjort specialeffekterna i filmen.

Än så länge finns det, enligt SVT, inga siffror på hur många startade strömmar "Kung Fury" hade i SVT Play men filmen hör till det som SVT Plays användare har tittat mest på.

På Youtube gjorde filmen däremot succé. Efter ett dygn hade "Kung Fury" 4 miljoner startade strömmar och i dag har över filmen startats över 9,5 miljoner gånger.

– Det skapades en hype och det var något folk verkligen verkar ha längtat efter. Lyckligtvis verkar det inte heller som att särskilt många blir besvikna. Många förstår inte att det går att göra väldigt bra effekter i Sverige och många svenska kunder tror att man måste åka till London för att få ett bra resultat, säger Nils Lagergren och fortsätter:

– Fido är kanske mest kända för att vi kan göra fotorealistiska djur, men vi kan mycket mer än så. Den här filmen visar hur mycket vi kan göra. Vi hoppas förstås att detta leder till många nya projekt och märker redan att det pratas mer om oss än tidigare.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeSVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev