Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Kulturkupp gav massiv pr för Big Brother

Publicerad: 21 Februari 2011, 08:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Genom att bjuda in bland annat kulturjournalister till Big Brother-huset fick TV4-Gruppen exponering på helt ny arena inför programmets premiär. Bland annat ett mittuppslag, signerat kulturchefen Åsa Linderborg, i Aftonbladet Kultur.


Ämnen i artikeln:

Big BrotherÅsa LinderborgTV4Aftonbladet

Kultur- och nöjesjournalister, tillsammans med bloggare bjöds in för att bo ett dygn i Big Brother-huset. Det slutade med fylleri, matkrig, skadegörelse och – massiv exponering på kultursidorna. Aftonbladet, GP och Sydsvenskan gav alla Big Brother utrymme på sina kultursidor. Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet, var en av journalisterna som bodde i Big Brother-huset.

– Javisst, det var en jättelyckad pr-kupp för TV4, helt klart. Det skriver jag också i min krönika men samtidigt kom jag inte direkt ut ur huset och skrev några hyllningsartiklar, säger hon till dagensmedia.se.

Det är milt sagt. Åsa Linderborgs sågning av Big Brother är brutal.

– TV4 utnyttjar människor. Deltagarna skriver på ett avtal att TV4 får sända allt som sägs och händer i huset men innan man ger sig in där så vet man inte vad det innebär. Man blir en annan av isolationen, när man inte har någonstans där man kan få vara ifred. TV4 vet det här men inte deltagarna och jag tycker det är äckligt.

Hur känns det då att ha varit en del av hela pr-apparaten inför premiären?

– Jag resonerade som så att publicitet blir det i vilket fall. Som kulturjournalist måste man kunna skriva om populärkultur, men det måste ske på ett smart sätt. Det här var ett sätt för mig att verkligen förstå vad det hela handlar om och det ger mig större trovärdighet i det jag skriver.  

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev