Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Kronfågel väcker liv i fredagslåten

Publicerad: 11 juni 2009, 08:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:20

Lantmännen Kronfågel går på måndag ut i en tung kampanj där företagets 11 år gamla reklamlåt "Kyckling på fredag" har fått en ny spinn. Nu går det nämligen an att äta kyckling under veckans alla dagar.


Lantmännen Kronfågel gjorde inför kampanjen tillsammans med byrån Storåkers McCann en konsumentstudie på hur varumärket Kronfågel uppfattades. Resultatet av studien var att hälften av svenskarna fortfarande kom ihåg Kronfågels gamla reklamlåt.

- Folk som intervjuades på gatan för studien började spontansjunga och vissa kom fortfarande ihåg hela texten. Det kände vi att vi ville bygga vidare på, säger Marie Håkansson, marknadsdirektör för Lantmännen Kronfågel.

Reklamfilmen visar människor som sjungande tillagar sin kyckling under veckans alla dagar.

- Tanken är att visa att man med Kronfågel kan föra över fredagskänslan till vilken dag man vill.

Kampanjen går brett. Reklamfilmen visas i TV3, TV6, TV8, Kanal 5, Kanal 9, Discovery, TV4+ och TV4 Fakta. I radio går kampanjen i RIX FM, Lugna Favoriter och Mix Megapol. Därutöver annonser Kronfågel också i populär-, vecko- och fackpress, samt i kvälls- och matbilagor.

Kampanjen går också online, både genom bannerannonsering och webb-tv men framförallt i bloggosfären. I samband med kampanjstarten utlyser Kronfågel en tävling, riktad till 100 bloggare varav hälften är matbloggare och hälften är musikbloggare. Utmaningen är att skapa den bästa texten till Kronfågels "Kyckling på fredag".

- Enligt vår research så är Kronfågel ett varumärke som engagerar och nu vill vi engagera bloggarna. Det ska bli kul att se vilka som är bäst förenar mat och musik. Matbloggarna eller musikbloggarna?

Besökarna röstar fram sin favorit på kronfagel.se. Vinnaren får sedan spela in sitt bidrag i studio och sången blir då Kronfågels femte Kyckling på fredag-låt.

Arbetsgrupp Storåkers McCann: Projektledare, Emma Pernald; Demand director, Peter Bergendahl; Produktionsledare, Linda Rundqvist; Creative director, Johan Elsner; Art director, Hampus Enström; Copywriter, Anna Perrolf; Original, Fanny von Pongracz.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.